• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1

جنبه دانشی و علمی پرستاری کشورمان در حوزه EMRO سرآمد و شاخص است

  • کد خبر : 3005
  • 22 آذر 1400 - 18:23
جنبه دانشی و علمی پرستاری کشورمان در حوزه EMRO سرآمد و شاخص است
معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر جنبه دانشی، علمی و عملکرد مبتنی بر شواهد پرستاری کشورمان در حوزه EMRO سرآمد و شاخص است و باید از این دانش بومی به شکل مناسب و قابل لمس استفاده شود.

عباس عبادی در مراسم تقدیر از پرستاران نمونه و تجلیل از خانواده‌های معزز شهدای پرستار مدافع سلامت، ضمن عرض تبریک ولادت حضرت زینب کبری(س) و گرامیداشت روز پرستار، اظهار کرد: باید جنبه دانشی و علمی پرستاری به شکل قابل لمس در بالین بیمار مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از این دانش بومی در راستای خدمات رسانی به بیماران به شکل مناسبی استفاده کرد و در این مسیر دانشکده های پرستاری و مامایی نقش مؤثری را ایفا می‌کنند.
وی با بیان اینکه تمامی خدمات پرستاران بر پایه علمی و مدیریت مراقبت از بیمار انجام می‌شود، تصریح کرد: تقویت ارتباط کلامی و روحی با بیماران در کنار ارائه خدمات حرفه‌ای همراه با دانش فنی و به‌روزبودن از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه شود.
معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه حوزه سلامت باید با رویکرد و نگاه تیمی فعالیت نماید، گفت: کار تیمی به دنبال هم‌افزایی است و اگر نقص و عیبی در کار ایجاد شود، سایر اعضاء باید در رفع آن تلاش کنند.
عبادی با بیان اینکه صبوری به عنوان یک ویژگی شاخص حضرت زینب کبری(س) محسوب می‌شود و پرستاران و کادر سلامت با تاسی از این ویژگی به بیماران و مردم جامعه خدمات رسانی می‌کنند، خاطرنشان کرد: در واقع پرستاران باید در مرحله نخست حمایت و دفاع از حقوق بیمار را مورد توجه قراردهند و به همین دلیل در شعار امسال به این موضوع توجه شده است.
وی با بیان اینکه با توجه به کاهش رشد جمعیت تا ۲۰ سال آینده کشورمان با مشکلات بیماری‌های مزمن روبه‌رو خواهد شد و بیش از ۲۰ میلیون سالمند به جمعیت سالمندان افزوده می شود تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که پرستاران و سایر اعضای تیم سلامت با حضور در جامعه در توسعه و ارتقاء سواد سلامت جامعه بیش از پیش مؤثر باشند.
*حوزه پرستاری یکی از بخش های مهم و استراتژیک در زنجیره درمان بیماران محسوب می‌شود
در این مراسم محمدعلی کیانی اظهار کرد: هر چند که پزشکان نقش محوری در درمان بیماران دارند اما اگر کار پرستار به شکل مناسبی صورت نگیرد با بهترین امکانات درمانی و تخصصی به نتیجه دلخواه دست پیدا نمی‌کنیم.
وی با بیان اینکه پرستاران بیشترین زمان را در ارتباط با بیماران دارند، خاطرنشان کرد: پرستاران با داشتن روحیه ایثارگرانه و دلسوزانه و ایجاد تعامل با بیماران، می‌توانند نقش موثری در ایجاد امید و نشاط و تسریع در روند بهبودی بیماران داشته باشند.
وی با بیان اینکه از ابتدای همه گیری ویروس کرونا و در شرایطی که بسیاری از مردم از بیماری ترس داشتند، پرستاران با حضور در میدان مبارزه با این ویروس، نقش مؤثری در خدمات رسانی به بیماران ایفا نمودند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دو سال اخیر، به طور مستمر در فرمایشاتشان از کادر پرستاری و درمانی در خدمات رسانی به بیماران ابراز رضایت نمودند که این امر نتیجه تلاش‌های شبانه‌روزی و ایثارگرانه تمامی مدافعان سلامت است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر الکترونیکی شدن فرآیند اقدامات پرستاران، اظهار کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود، می‌توان به این مهم دست یافت.
کیانی افزود: در حوزه آموزش دانشجویان پرستاری باید به موضوع اخلاق حرفه‌ای نیز توجه بیشتری شود که این مهم در دانشکده پرستاری و مامایی به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است تا بتوان خدمات رسانی به بیماران را بیش از پیش با کیفیت بهتری ارائه داد.
*تمامی پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی یک تیم بسیارحرفه‌ای و هماهنگ در طول ایام بحران کرونا بودند
در بخش دیگری از این مراسم شاپور بدیعی اظهار کرد: مجموعه پرستاری شاغل در بخش‌های دولتی، غیردولتی، خصوصی و خیریه‌ای یک تیم بسیارحرفه‌ای و هماهنگ بودند و بابت همکاری شایسته و خالصانه تک‌تک این ایثارگران حوزه سلامت در طول ۲۲ ماهه کرونایی تقدیر و تشکر ویژه می‌کنم.
وی بیان کرد: اگر برنامه‌ریزی‌های ما در برخی اوقات موجب عدم رضایت پرستاران زحمتکش شده از این سفیدپوشان فداکار عذرخواهی کرده و از آنان حلالیت می‌طلبم، اما قطعاً خود آنها واقف این موضوع هستند که هر تصمیمی که گرفته شده بسته به شرایط و وضعیت بوده واز این جهت بابت تمامی همراهی‌ها و همکاری‌هایی که داشتند سپاسگزاری می‌نماییم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در ایامی که با موج‌های سهمگین کرونا مواجه بودیم پرستاران شاغل در بیمارستان‌های غیردانشگاهی اعم از غیردولتی، خصوصی و خیریه‌ای در کنار معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفتند، تصریح کرد: پرستاران بیمارستان‌های غیردانشگاهی داوطلبانه در بیمارستان‌های دانشگاهی درگیر کرونا و بیماران کرونایی حاضر شدند و به این گروه از بیماران خدمت‌رسانی شایسته‌ای داشتند و در سخت‌ترین شرایط کرونایی جان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را نجات دادند و جان خود را به خطر انداختند.
بدیعی خاطرنشان کرد: بی‌شک تلاش‌ها و زحمات تک‌تک خادمان حوزه سلامت در بحران کرونا از جمله پرستاران زحمتکش از یاد و خاطر مردم قدرشناس نخواهد رفت و امیدواریم که در سال‌ آینده با ریشه‌کنی کامل ویروس کرونا جشنی شایسته‌تر و باشکوه‌تر در روز پرستار بگیریم و قدردان تمامی پرستاران زحمتکش که از بازوان اصلی حوزه سلامت به‌شمار می‌روند باشیم.
*بیش از ۶۰ درصد کادر پرستاری به‌صورت مستقیم با بیماران کرونایی در ارتباط هستند و از آنان مراقبت می‌کنند
همچنین امیررضا صالح‌مقدم اظهار کرد: بسیار خوشحالم که با همکاری شایسته ریاست و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراسم بزرگداشت روز پرستار و تجلیل از پرستاران مدافع سلامت برگزار شد و در این محفل باشکوه نام و یاد تمامی شهدای مدافع سلامت از جمله شهدای پرستار را گرامی می‌داریم.
وی تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود ۹ هزار نفر نیروی کادر پرستاری در بیمارستان‌های مشهد و شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد داریم که از میزان حدود هزار ۶ هزار کارشناس پرستاری هستند و تمامی این زحمتکشان سفیدپوش سنبل ایثار و فداکاری هستند و نمونه بارز رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های پرستاران را در طول ۲۲ ماهه کرونایی به‌خوبی دیده‌ایم.
مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد کادر پرستاری به‌صورت مستقیم با بیماران کرونایی در ارتباط هستند و از آنان مراقبت می‌کنند، خاطرنشان کرد: بین ۶۰ تا ۷۰ درصد همین گروه حداقل یک بار مبتلا به کرونا شده‌اند و متأسفانه ۱۴ نفر هم جان خود را از دست دادند که پرونده‌های آنان در بنیاد شهید و امور ایثارگران تحت بررسی بوده و تاکنون ۶ نفر از آنان به عنوان پرستار شهید و شهیده مدافع سلامت معرفی شده‌اند.
صالح‌مقدم با ذکر این نکته که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه پرستاری نگاه توسعه‌ای و آینده‌نگر را دنبال می‌کند تا سطح کمی و کیفی خدمات پرستاری ارتقاء یافته و حداکثر رضایت‌مندی بیماران و خانواده‌های آنان را شاهد باشیم، تأکید کرد: در حوزه پرستاری در سطح کشور و استان به لحاظ شاخص نیروی انسانی وضعیت استانداری نداریم و متأسفانه میانگین خراسان رضوی با توجه به حجم بالای بیماران بستری در بیمارستان‌های این استان حتی از میانگین کشور هم پایین‌تر بوده، شاخص پرستار به تخت در کشور ۱٫۸ بوده که این عدد در خراسان رضوی کمتر از ۱ بوده است و می‌طلبد که مسئولان حوزه پرستاری وزارتخانه حمایت لازم را در خصوص جذب پرستار داشته باشند تا این دغدغه برطرف شود.
وی بیان کرد: تفاوت‌های زیادی را در پرداخت‌ها و پاداش‌ها می‌بینیم که موجب گلایه‌مندی گروه‌های مختلف از جمله پرستاران شده و این شاهد مهاجرت نیروهای پرستار به دیگر کشورها هستیم ناشی از دو موضوع دانش بالای پرستاران و نیازمندی دیگر کشورها به آنان و عدم سرویس‌دهی مناسب به آنان است، دستمزد پرستاران در کشورهای دیگر قابل مقایسه با کشور ما نبوده و نیست و دستمزد ۲ سال پرستار در یک کشور دیگر با دستمزد ۳۰ سال کشور ما برابری می‌کند که اصلاً جالب نیست و می‌طلبد که مسئولان ارشد کشور شرایطی را فراهم کنند تا پرستاران با رغبت در داخل کشور فعالیت کنند و مهاجرت به دیگر کشورها نداشته باشند.
مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: با حمایت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با به‌کارگیری تکنولوژی فرصت بیشتری جهت برقراری ارتباط با بیمار فراهم شده تا کار راحت‌تر، مؤثرتر و ایمن‌تر پرستاران را شاهد باشیم و در سامانه‌ای که در این خصوص فعال شده به لحظه و در فرصت کوتاه تمامی اطلاعات موردنیاز در دسترس است.
صالح‌مقدم افزود: از دیگر اقدامات شاخص صورت گرفته در حوزه پرستاری در ایام بحران کرونا می‌توان به فعال شدن سامانه‌ای ویژه ارتباط با بیماران و خانواده‌ها اشاره کرد و در این سامانه‌ نظارت‌ها، پیگیری‌ها و آموزش‌ها را داریم و به صورت الکترونیک با بیماران و خانواده‌ها در ارتباط هستیم.
وی گفت: آموزش‌های پرسنل حوزه پرستاری به‌صورت مستمر برگزار می‌شود تا با به‌روزترین شیوه‌ها در ایام بحران کرونا آَنا شده و بهترین نوع خدمت را به بیماران کرونایی در بخش‌های مختلف از جمله icu کرونا ارائه دهند.
مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه کنترل عفونت با یک فاصله بسیار دانشگاه‌ سرآمد کشور هستیم بیان کرد: خدمات قابل توجهی در کدهای ۲۴۷ و ۷۲۴، مراقبت از بیماران، پرونده‌های سلامت نوزادان و کودکان، پرونده‌های شهدای مدافع سلامت، هوم‌کرها، نظارت‌ها، رسیدگی به شکایات، پیگیری امور بانوان و خدمات آموزش مداوم به بهترین شکل ممکن ارائه شده و معتقدیم بهترین هدیه به پرستاران فعال کردن سامانه و سایت مدیریت پرستاری کشور بوده این آمادگی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود دارد تا با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که دارد داشبورد مدیریت پرستاری کشور را طراحی کرده و در اختیار وزارتخانه و تمامی دانشگاه‌های تابعه قرار دهد، سامانه‌ای که راه‌اندازی‌اش در موضوعات مختلف حوزه پرستاری از جمله تعرفه خدمات پرستاری بسیار ثمربخش خواهد بود.

لینک کوتاه : https://zamenkhorasan.ir/?p=3005

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها
آتش سوزی آیت الله رییسی انتخابات تغییر ، اقلیم ، جهادکشاورزی ثبت شاخص حرم مطهررضوی خسارت دانش بنیان توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد رهبر معظم انقلاب رییس کل دادگستری خراسان رضوی زیارت، مشهد سقط جنین شماره 1 نشریه ضامن خراسان شماره 2 نشریه ضامن خراسان شماره 3 نشریه ضامن خراسان شماره 4 نشریه ضامن خراسان شماره 5 نشریه ضامن خراسان شماره 6 نشریه ضامن خراسان شماره 7 نشریه ضامن خراسان شماره 8 نشریه ضامن خراسان شماره 9 نشریه ضامن خراسان شماره 10 نشریه ضامن خراسان شماره 11 نشریه ضامن خراسان شماره 12 نشریه ضامن خراسان شماره 13 نشریه ضامن خراسان شماره 14 نشریه ضامن خراسان شماره 15 نشریه ضامن خراسان شماره 16 نشریه ضامن خراسان شماره 17 نشریه ضامن خراسان شماره 18 نشریه ضامن خراسان شماره ۲۲ ضامن خراسان شماره ۲۳ ضامن خراسان شهرداری گلمکان ضامن خراسان رضوی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌ شرق نزاجا فرودگاه گناباد فصلنامه ضامن خراسان مترو مصرف مصرف بنزین هفته نامه ضامن خراسان هواپیمایی خراسان رضوی ویزا برای افغانستانی ها گردشگری سلامت