احسان عظیمیراد با اشاره به تصویب مثبت شدن تاثیر پایه یازدهم در کنکور اظهار کرد: با شروع فعالیت ما در مجلس شورای اسلامی با موضوعی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مبنی بر مصوبهای که شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۰، در قالب تاثیر قطعی معدل در کنکور روبهرو شدیم که رسیدگی به این مصوبه مطالبه تعداد زیادی از داوطلبان آزمون سراسری بود.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دانش آموزان استرس زیادی داشتند، از این جهت که این مصوبه بُعد عدالت لازم را برای آنها ندارد و دانشآموزان را تحت فشار روانی زیادی قرار داده است.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به جای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصمیمگیری و مصوبهای را در حکم قانون اجرا کرده که این امر برای ما سخت بود. طبق بررسیهای صورت گرفته متوجه شدیم که مجلس در سال ۱۳۹۲ قانون سنجش و پذیرش دانشجو دارد و سپس در سال ۹۵ اصلاحیهای را مجلس وقت به این قانون وارد میکند که همان بحث سوابق تحصیلی به صورت مرحلهای و پلکانی لحاظ میشود و انتظار این بود که قانون مجلس اجرایی میشد.
عظیمیراد با اشاره به ادعای شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر کمکاری مجلس در نظارت بر اجرای قانون، خاطرنشان کرد: به هرحال اجرای قانون به عهده دولت است و مجلس صرفا وظیفه نظارت بر اجرا را دارد. اعتقاد اعضای شورای عالی انقلاب این است که در سال ۱۳۹۵ و به بعد آن قوانین اجرا نشد و به همین دلیل این شورا به خود اجازه دخالت در امر قانونگذاری را دادند که متاسفانه موضوع مصوبه تاثیر قطعی، یعنی سوابق تحصیلی قطعی را در دستور کار قرار میدهند.
وی با بیان اینکه در ابتدا تاثیر معدل پایه دوازدهم صرفا قطعی بود، گفت: در ادامه و طی بحثهای انجام شده تاثیر پایه یازدهم و دهم اضافه شده که در اینجا عمق فاجعه، یعنی مصوبه تاثیر قطعی ایجاد میشود. یکی از بحثهای ما در تحلیل و بررسیها در ابتدای شروع کار مجلس همین موضوع بود که از نظر علمی و منطقی موضوع را بررسی کردیم.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبه خود از مرکز پژوهشهای مجلس مبنی بر بررسی موضوع مصوبه تاثیر قطعی معدل، بیان کرد: مرکز پژوهشهای مجلس، موضوع را خیلی دقیق ارزیابی کرده بودند. ما چند برنامه داریم که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسهای که آقای خسروپناه با اعضای کمیسیون آموزش داشتند، اظهار کردند مصوبه قطعی را بر اساس این برنامهها ایجاد کردند.
عظیمیراد افزود: یکی از برنامههای ما تحقق عدالت آموزشی بود؛ طی بررسیهای رسمی و دقیق مرکز پژوهشها اثبات شد که عدالت آموزشی محقق نشده و ما در تحقق عدالت آموزشی در کشور بسیار مشکل داریم، با توجه به اینکه فاصله زیادی بین مدارس دولتی با غیر دولتی، غیرانتفاعی، نمونه دولتی و سمپادها وجود دارد، لذا عملاً تحقق عدالت آموزشی نه تنها محقق نشده بلکه در واقع فاصله زیادی داریم تا بخواهیم ادعا بکنیم که این تحقق میتواند صورت گیرد.
وی با اشاره به موضوع مافیای کنکور بیان کرد: موضوع بعدی بحث برخورد با مافیا بود؛ اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ادعا داشتند که در کنکور سراسری مافیا وجود دارد و برای اینکه مافیا را حذف کنیم، مصوبه تاثیر قطعی را ایجاد کردیم در حالی که اثبات شد نه تنها با ایجاد این مصوبه مافیای کنکور کم نشده، بلکه ما امروز چیزی به نام مافیای آزمون نهایی داریم که خیلی از موسسات، کلاسهای خود را برگزار کرده و کتابهای خود را به دانشآموزان میدهند تا در آزمونهای نهایی پذیرفته شوند و این امر نشان میدهد که در بحث برخورد با مافیا متاسفانه نه تنها موفق عمل نکردیم، بلکه این قضیه معکوس شد.
نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: ما اعضای شورای انقلاب عالی فرهنگی را به مناظره دعوت کردیم؛ دکتر سوزنچی به نمایندگی از دبیرخانه شورا حضور یافتند. در رسانه ملی ما مناظره را انجام دادیم و صحبتها به صورت علمی مطرح شد. عمدهترین صحبت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این بود که مجلس در نظارت بر قانون خود کوتاهی کرده و بنابراین ما باید اقدامی انجام میدادیم که این دلیل توجیهکننده و قانع کننده نیست.
عظیمیراد ادامه داد: نطقها و تذکرات ما در صحن علنی مجلس و همه اینها مسیر طولانی بود که طی شد. در جلسه اعضا کمیسیون آموزش با رئیسجمهور یکی از موضوعات بسیار مهم مصوبه تاثیر قطعی معدل بود که با استدلال و البته دادن مستندات مکتوب به آقای دکتر پزشکیان، ما سعی کردیم اثبات کنیم که این مصوبه غلط است.