محمدعلی امیر فخریان افزود: هم اینک حمل و نقل ریلی برای صادرات و واردات کالا از مرز سرخس با کشور ترکمنستان در حال انجام است اما آن کشور محدودیتهای خود را در حمل و نقل جاده ای همچنان برقرار دارد هرچند این بخش نیز نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی یافته است.
وی اضافه کرد: صادرات و واردات کالا در مرزهای افغانستان با خراسان رضوی در حال انجام است اما به سبب نگرانی هایی که بابت ورود ویروس کرونای هندی وجود دارد ورود مسافر به مرز دوغارون ممنوع شده است اما تجار و صادرکنندگان منعی برای تردد در این مرز ندارند.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هدفگذاری پارسال این استان در حوزه تجارت خارجی، ثبت صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری بود که محقق شد و حتی به بیشتر از این رقم و حدود یک میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار رسید.
امیرفخریان افزود: پارسال تراز بازرگانی خراسان رضوی نیز مثبت ماند و سهم صادرات این استان از کل صادرات در کشور ۳.۸ درصد شد که با حذف محصولات برپایه فرآورده های نفتی و پتروشیمی، این سهم به حدود ۲.۷ درصد می رسد که رقم قابل توجهی است.
وی اضافه کرد: پارسال به دلیل شرایط شیوع کرونا و محدودیتها در ارتباطات خارجی، برنامه ریزی خراسان رضوی در خصوص برگزاری میزهای مشترک کشوری در قالب وبینار و برنامه های ترویجی محقق شد اما برپایی نمایشگاه های کالایی در خارج از کشور و اعزام یا پذیرش هیاتهای تجاری میسر نشد هرچند پذیرش هیات خارجی از افغانستان انجام گرفت اما بسیار محدود بود.
رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سه کتاب در خصوص برنامه های اجرایی و عملیاتی در حوزه تجارت خارجی، ایفای تعهدات ارزی و لزوم رعایت ضوابط ویژه در حوزه تجارت خارجی در خراسان رضوی تالیف شد، ۱۲ میز مشترک کالایی و کشوری در موضوعات میوه و تره بار، شیرینی و شکلات، جواهرات زینتی، چرم و مصنوعات، سنگ و فلزات گرانبها، کیف و کفش، کمپوت و کنسرو، رب گوجه فرنگی، چای و دمنوش، پوشاک و چهار میز مشترک توسعه روابط با کشورهای همسایه شامل افغانستان(۲ مورد)، ارمنستان و تاجیکستان به صورت حضوری در مشهد و به صورت وبیناری برگزار شد.
امیرفخریان افزود: متاثر از مشکلاتی که دولت ترکمنستان در خصوص تجارت برای خراسان رضوی ایجاد کرده بود مسیر ترانزیتی جایگزین مسیر ترکمنستان از خاک افغانستان و همچنین استفاده از کشتی های رورو در دریای خزر مورد استفاده قرار گرفت.
کشتی های رو رو برای حمل خودرو و سایر محموله های طراحی شده که روی چرخ قرار دارند استفاده می شود این کشتی ها دارای پل های متحرک است که امکان ورود و خروج وسایل نقلیه موتوری به داخل کشتی را فراهم می سازد اما با کشتی خودرو بر تفاوت دارد.