• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
0

آخرین وضعیت انتقال زندان مشهد/ تکمیل کشت‌پارک به زودی

  • کد خبر : 6704
  • 28 تیر 1402 - 20:17
آخرین وضعیت انتقال زندان مشهد/ تکمیل کشت‌پارک به زودی
شهردار منطقه ۱۱ مشهد گفت: هنوز در خصوص زندان مرکزی مشهد توافقی به صورت رسمی بین شهرداری و مسئولان زندان اتفاق نیفتاده و کار براساس بودجه‌های دولتی پیش می‌رود.

مهدی عرفانیان در خصوص شاخصه‌‎ها و ویژگی‌های منطقه ۱۱ مشهد اظهار کرد: شهرداری منطقه ۱۱، ۱۵۳۶ هکتار مساحت دارد و در جنوب غربی شهر مشهد قرار گرفته است. محدوده جغرافیایی منطقه ۱۱ از شمال به بزرگراه امام علی(ع)، از شرق به بزرگراه و میدان آزادی، از جنوب به میدان آزادی و بلوار وکیل‌آباد تا تقاطع بلوار نمایشگاه و از غرب به بلوار نمایشگاه تا تقاطع با بزرگراه امام علی(ع) منتهی می‌شود. طبق آخرین سرشماری سال ۹۵ جمعیت این منطقه ۲۰۰ هزار نفر بوده است.

وی با بیان اینکه از شاخصه‌های اصلی شهرداری منطقه ۱۱ قدیمی‌ترین پارک شهر مشهد، پارک ملت است، عنوان کرد: این پارک شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی زیادی را در خود ‌جای داده است. یکی از کریدورهای ورودی شهر مشهد از شمال کشور و شهر قوچان در این منطقه قرار دارد و یکی از مسیرهای اصلی با ییلاقات شهر مشهد و مسیر گردشگری در شهر است.
عرفانیان افزود: زندان مرکزی شهر مشهد که به معضلی برای شهر تبدیل شده نیز در این منطقه است. بوستان چهل‌بازه هم در این منطقه قرار دارد اما در حال احداث بوده و تکمیل نشده است. شاخصه دیگر ‌بوستان مادر و کودک در انتهای بلوار امامت بوده که دو سال از بهره‌برداری آن می‌گذرد و بوستانی کاملا تخصصی برای مادران و فرزندان است.

شهردار منطقه ۱۱ مشهد گفت: رویکرد شورای ششم، خدمات بیشتر در حاشیه شهر است، بنابراین مناطقی مانند مناطق ما که برخوردار حساب می‌شوند، از نظر اعتباری مقداری تعدیل شده و بیشتر هزینه‌ها به سمت حاشیه شهر سوق داده می‌شود، بنابراین آهسته قدم برمی‌داریم تا حداقل خدمات را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه در منطقه ۱۱ از نظر ساخت‌وساز شهری استقبال زیادی می‌شود، تصریح کرد: این منطقه از نظر قیمت زمین جزو مناطق برخوردار محسوب می‎‌شود و موقعیت شهری موجب استقبال شهروندان شده است. در بافت منطقه بیشتر ساخت‎‌وسازها مسکونی بوده اما در حاشیه منطقه ترکیب تجاری و مسکونی است.

عرفانیان در خصوص ویژگی‌های پارک ملت مشهد، گفت: این پارک دارای جنبه‌های خدمات شهری و فضای سبز، تفریحی و فرهنگی بوده و از نظر اجتماعی کانونی فعال و مرکز بسیاری از اتفاقات مثبت و منفی سطح شهر است. در زمان اغتشاشات پارک ملت یکی از مراکز اصلی بود و اولین شب از پارک ملت شروع شد. در شب اول حدود ۲ میلیارد تومان خسارت به پارک ملت وارد شد.

شهردار منطقه ۱۱ مشهد ادامه داد: پارک ملت ظرفیت ورزشی خوبی دارد، پایگاه اصلی شهر بوده و برنامه‌های ورزشی آن ویژه است. بیش از ۱۰۰ گروه ورزشی صبح و دو گروه نیز بعد از ظهر برنامه ورزش همگانی دارند. در پارک ملت سایت اختصاصی برای بانوان نیز داریم که از دو سال گذشته زمین چمن طبیعی نیز به این سایت اختصاص داده شد. زمین اسکیت، پینت‌بال، بدمینتون، والیبال، میزهای شطرنج و پینگ‌پنگ، ایستگاه دوچرخه و استخر نیز در پارک قرار دارد. روز جمعه ۸۰ تور والیبال در پارک نصب می‌شود که تا ۹ صبح اجازه فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه عفاف و حجاب در پارک ملت یک چالش است، عنوان کرد: شاید نتوان با این موضوع برخورد کرد اما معاونت فرهنگی برنامه‌های فرهنگی خوبی را در نظر گرفته است. در کنار مزار شهدا برنامه‎‌هایی برگزار می‌شود. برنامه‌هایی در خصوص عفاف و حجاب به صورت روزانه یا هر چند روز یک بار اقداماتی با مذاکرات، برخوردها و تعاملات بین شهروند و آمرین به معروف انجام می‌شود.

عرفانیان با اشاره به اینکه فروش مواد مخدر در پارک ملت کمرنگ‌‎تر شده است، تصریح کرد: در دو سال اخیر روی این موضوع کار شده و همه حوزه‌های دخیل پای کار آمدند. آقای رحمانی یکی از معاونان دادستانی بوده که به صورت مستقیم نماینده دادستانی در پارک ملت هستند. با حضور ایشان و تشکیل کارگروه‌های فنی و تخصصی اتفاقات خوبی رخ داده است. آمار صفر نشده اما بهتر شده و هنوز جای کار دارد.

شهردار منطقه ۱۱ مشهد در خصوص وضعیت پارکینگ در اطراف پارک ملت بیان کرد: دو ضلع پارک ملت پارکینگ گسترده‌ای دارند. ضلع شرقی در حاشیه بلوار آزادی پارکینگ خطی دارد. در ضلع جنوبی یعنی حاشیه وکیل‌آباد ابتدای سال ۱۴۰۰ پارکینگ زیرسطحی احداث شد که ۹۰۰ جای پارک در دو ‌طبقه دارد اما شهروندان از این ظرفیت استفاده نمی‌کنند و اکثر ظرفیت خالی است. در ضلع شمالی پارکینگ طبقاتی چهارراه آزادشهر قرار دارد. این پارکینگ با ۵۰ جای پارک به لحاظ فنی و ایمنی مشکلاتی داشت که سال گذشته برطرف شد و به بهره‌برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: در ضلع غربی پارک ملت که حاشیه امامت را شامل می‌شود، پارکینگ بزرگی طراحی شده اما مشکلات اجرایی دارد، بنابراین تاکنون عملیاتی نشده است. برای اجرای این پارکینگ باید درخت‌های زیادی قطع شود که قدمت درختان پارک بالغ بر ۵۰، ۶۰ سال است، بنابراین این موضوع باعث شده پروژه متوقف شود که درست هم هست. آخرین جلسه سال گذشته برگزار شد، امسال هنوز جلسه‌ای نداشتیم. در دوره مدیریت شهری قبلی قرار شد پارکینگ تا حد ممکن به سمت بلوار امامت بیاید و قطع درختان به حداقل برسد.

عرفانیان اضافه کرد: ما احداث پارکینگ را بیشتر به سمت بخش خصوصی بردیم. با توجه به قیمت زمین و هزینه ساخت و اینکه ساختن پارکینگ در اولویت شهرداری قرار ندارد، بخش خصوصی نمی‌تواند اقدامی انجام دهد، بنابراین کار به صورت مشارکتی تعریف شده است.

شهردار منطقه ۱۱ مشهد در خصوص زندان مرکزی مشهد گفت: اصلی‌‎ترین چالش شهرداری منطقه ۱۱ وجود زندان مرکزی است. سالی که زندان ساخته شد داخل شهر نبود اما اکنون در مرکز شهر قرار گرفته است. اطراف زندان بافت مسکونی شکل گرفته که از نظر رفت‌وآمدهای خاص به زندان حواشی ایجاد کرده و در زمینه امنیتی نیز مسائل متعددی ایجاد کرده است. انتقال زندان جزو اولین درخواست شهروندان است که باید تصمیمی در حد مسئولان شهری و استانی گرفته شود.

وی افزود: هنوز توافقی به صورت رسمی بین شهرداری و زندان اتفاق نیفتاده است. جلسات مختلفی برگزار و با انتقال زندان موافقت شده، زمین جایگزین نیز از طرف دولت در جاده چناران داده شده است. قرارداد احداث زندان را بستند، پیمانکار مشخص و تجهیز کارگاه انجام شده اما کار براساس بودجه‌های دولتی پیش می‌رود. پیشنهاد شهرداری، اداره زندان‌ها و حتی بخش خصوصی این است که کار به صورت مشارکتی بین این سه بخش اتفاق بیفتد تا ساخت زندان تسریع شود.
عرفانیان در خصوص بوستان چهل‌بازه بیان کرد: این بوستان از بلوار نمایشگاه وارد محدوده منطقه ۱۱ می‌شود. از بلوار نمایشگاه تا بلوار شهید ستاری به عنوان فاز یک چهل‌بازه تعریف شده که رودپارک نام دارد. ادامه عملیات رودپارک تا محدوده خیابان شهید ستاری ۴۰ درصد امسال و ۶۰ درصد سال آینده انجام می‌شود. یک‌سوم تا یک‌دوم از این محدوده از نمایشگاه تا دندانپزشکان اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است. بخشی از دندانپزشکان تا شهید ستاری سال‌های گذشته شروع شده که امسال تا سال آینده تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد. از بلوار شهید ستاری تا دانشجو علی‌رغم اینکه بستر و حریم رودخانه است مشکل مالکیتی دارد. مالکانی در سال‌های گذشته سند گرفتند که از نظر قضایی در حال پیگیری است و در زمینه اجرایی اتفاق خاصی رخ نداده است.

آخرین وضعیت انتقال زندان مشهد/ تکمیل کشت‌پارک به زودی

وی با بیان اینکه از دانشجو تا سید رضی با عنوان کشت‌پارک در حال کار است، عنوان کرد: یک شاخصه اصلی کشت‌پارک این بوده که محدوده کشاورزی شهری است. حدود ۲۰۰ قطعه کشاورزی تعریف شده که با مساحت‌های ۲۰، ۳۰ و ۵۰ متر در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. این کار جدید و در سطح ایران اولین است.

عرفانیان اضافه کرد: این محدوده از دو سال گذشته استفاده می‌شود و با استقبال شهروندان روبه‌رو شده که همیشه برای تمدید در نوبت قرار دارند. اجاره این مکان سال اول رایگان بود و اکنون ماهانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. ۳.۵ هکتار آن که بزرگترین دریاچه شهر مشهد است سال گذشته به بهره‌برداری رسید. حدود ۲۰ هکتار در حال تکمیل است که بالغ بر ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌کنیم تا ۲، ۳ ماه آینده تکمیل شود.
شهردار منطقه ۱۱ مشهد با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز ما در منطقه ۹.۵ متر مربع به ازای هر شهروند است، تصریح کرد: این میزان جزو سرانه‌های بالای شهر است. مناطقی داریم که شاید سرانه فضای سبز آن در حد ۰.۵ متر هم نباشد. در طرح تفصیلی جدید با رویکردی که دیده شده این میزان بیشتر هم خواهد شد.

وی بیان کرد: در ۹ محله محدوده منطقه ۱۱ برای هر محله حدود یک میلیارد تومان در بازپیرایی فضای سبز هزینه شد. به منظور کاهش محدوده‌های فضای سبز از نظر حجم آبیاری، در میدان استقلال خشکی‌سازی انجام شد که همان زیبایی چمن را داشته باشد. این کار در ابتدای دانش‌آموز نیز انجام شد. نورپردازی‌هایی نیز برای فضای سبز اتفاق افتاد.

عرفانیان خاطرنشان کرد: جداسازی آب شرب از خام را در دستور کار داریم که این شبکه از آب تصفیه شده و پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند تا از آب شرب استفاده نشود و صرفه‌جویی در مصرف آب اتفاق بیفتد. امسال اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده است. از جمله پروژه‌های در دست اقدام نصب چند آلاچیق در آسایشگاه جانبازان و تجهیز سایت بانوان و بوستان مادر و کودک از نظر تجهیزات است.

شهردار منطقه ۱۱ مشهد در خصوص اقدامات فرهنگی منطقه گفت: ۲۸ مسجد در محدوده منظقه ۱۱ مستقر هستند. در این منطقه فرهنگسرای ترافیک وجود داشت که به صورت تخصصی کار می‌کرد. این فرهنگسرا از سال گذشته به شهرداری منطقه تحویل ‌و از حالت تخصصی خارج شد که اکنون بیشتر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی منطقه در این فرهنگسرا انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش فنی، عمران، حمل‌ونقل و ترافیک اتفاقات خوبی در سال گذشته رخ داد، عنوان کرد: یکی از موارد بازگشایی بلوار شهید قانع در مجاورت زندان بود که علیرغم اینکه سه سال از احداث آن می‌گذشت اما به دلایل امنیتی مسدود شده بود. سال گذشته ضلع غربی این بلوار با اعتبار ۳ میلیارد تومان بازگشایی شد. این ماه سوله بحران منطقه به بهره‌برداری می‌رسد که اولین سوله بحران منطقه است.

عرفانیان در خصوص شهرک ارمغان بیان کرد: شهرک ارمغان از نظر اجتماعی بافت جدایی در منطقه ۱۱ بوده و در واقع جزیره‌ای در شمال رودپارک است، به همین دلیل تاکنون به آن رسیدگی نشده است. خوشبختانه سال گذشته اعتبارات خاصی برای این محدوده در نظر گرفته شد و حدود ۳ میلیارد تومان برای پیاده‌روسازی مورد استفاده قرار گرفت. امسال نیز ۱۵ میلیارد تومان به عنوان محدوده بازآفرینی برای این شهرک در نظر گرفته شده است. کار ارزشمندی در زمینه آسفالت، تکمیل پیاده‌رو، فضای سبز و اجرای خروجی برای شهرک اتفاق افتاده است.

شهردار منطقه ۱۱ مشهد خاطرنشان کرد: در میدان استقلال در زمان بارندگی حتی بارندگی‌های جزئی در میدان مخصوصا زیرگذرها شاهد آبگرفتگی بودیم که دو کانال بزرگ با اعتبار ۶ میلیارد تومان افتتاح شد تا دیگر شاهد این موضوع نباشیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه روکش آسفالت در سطح منطقه اتفاقات خوبی رخ داده است، تصریح کرد: در بلوارهای اصلی بخش‌هایی که مشکل داشتند را تعمیر و مرمت و یا روکش کردیم. پیاده‌روسازی جلال آل احمد امسال اجرا خواهد شد. شاید در منطقه پیاده‌رو خاکی نداشته باشیم اما به دلیل اینکه هر فردی از قدیم پیاده‌‎روهای مقابل منزل خود را اجرا کرده، برای استفاده سالمندان، توانیابان و رفت‌وآمد ویلچر و کالسکه مناسب نیست، به همین دلیل پیاده‌روسازی این مناطق به مرور با توجه به اعتباری که در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد، انجام می‌شود. امسال پیاده‌روسازی بلوار جلال آل احمد حد فاصل بلوار وکیل‌آباد تا فرهنگ در اولویت ما قرار دارد.

عرفانیان افزود: دوربرگردان آزادی به جانباز اصلاحاتی لازم داشت که سال گذشته انجام شد. در بلوار دندانپزشکان در کانال آب‌های سطحی مشکل آبگرفتگی داشتیم که اقداماتی انجام شد. خیابان صدف ۲ و ۴ در مجاورت دادگاه مشکلات ترافیکی داشت که ابتدای سال گذشته با توافق با مالکان این دو معبر باز شد.

شهردار منطقه ۱۱ مشهد گفت: امسال اتفاقات خوبی در زمینه ترافیکی رخ خواهد داد. یک مدرسه قدیمی در ضلع جنوب غربی تقاطع امامت و استقلال وجود داشت که مالک آن شخصی اما بهره‌بردار آموزش‌وپرورش بود. توافقی بین شهرداری، مالک و آموزش‌وپرورش اتفاق افتاد. طرحی که بالغ بر ۴۵ سال متوقف بود الان به جریان افتاده است. بخش‌هایی از مدرسه که در مسیر بود تخریب شد. ایجاد پیاده‌رو و راست‌گرد در برنامه ما قرار دارد و این اتفاق تا یکی، دو ماه آینده تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: میدان تربیت در ضلع جنوبی دوربرگردان اجرا خواهد شد که ترافیک را کاهش می‌دهد. ساماندهی تقاطع معلم-صدف و گذرگاه هم‌سطح عابرپیاده آن نیز امسال اتفاق خواهد افتاد. باند غربی بلوار شهید فخرایی که یک ضلع آن سال ۱۴۰۰ باز شد، در حال تکمیل است و امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. برای ایمن‌سازی کال زیباشهر نیز اقداماتی در حال انجام است تا رفع خطر شود.

عرفانیان بیان کرد: در حوزه خدمات شهری کارهای روزمره‌ای انجام می‌شود که اعداد و ارقام آن قابل توجه است. در روز بالغ بر ۳میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع رفت‌وروب به صورت دستی و بیش از یک میلیون متر مربع به صورت مکانیزه در سطح منطقه انجام می‌شود. روزانه ۱۰۰ تن زباله و بالغ بر ۲۰ تن خاک و نخاله در سطح منطقه جمع‌آوری می‌کنیم.

شهردار منطقه ۱۱ مشهد اضافه کرد: پیگیری مشاغل مزاحم و بند ۲۰ و برخورد با صنف‌های متخلف در دستور کار قرار دارد. سال گذشته چند کار شاخص انجام دادیم. یک مورد خیابان مهدویت بود که بهترین اجرای خیابان در نیمه شعبان اتفاق افتاد و سه روز برگزاری جشن را در بلوار شهید فخرایی داشتیم. طرح گذر نوروز ایده‌ای خلاقانه در منطقه و کاری مشارکتی بین شهرداری و کسبه حاشیه وکیل‌آباد حد فاصل دانشجو تا شهید فخرایی بود که نورپردازی منطقه توسط شهروندان از ۱۵ اسفند تا ۴ فروردین انجام و به تونل نور معروف شد.

وی خاطرنشان کرد: سامانه ارتباطی بین مردم و شهروندان شماره ۱۳۷ است، اما از سال گذشته اتفاقی را در سطح منطقه ۱۱ رقم زدیم و اکیپ رسیدگی به درخواست‌های فوری مردم را راه‌اندازی کردیم تا موارد خطری را بلافاصله در لحظه شناسایی و رفع کنند؛ این طرح امسال نیز ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://zamenkhorasan.ir/?p=6704

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها
آتش سوزی آیت الله رییسی انتخابات تغییر ، اقلیم ، جهادکشاورزی ثبت شاخص حرم مطهررضوی خسارت دانش بنیان توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد رهبر معظم انقلاب رییس کل دادگستری خراسان رضوی زیارت، مشهد سقط جنین شماره 1 نشریه ضامن خراسان شماره 2 نشریه ضامن خراسان شماره 3 نشریه ضامن خراسان شماره 4 نشریه ضامن خراسان شماره 5 نشریه ضامن خراسان شماره 6 نشریه ضامن خراسان شماره 7 نشریه ضامن خراسان شماره 8 نشریه ضامن خراسان شماره 9 نشریه ضامن خراسان شماره 10 نشریه ضامن خراسان شماره 11 نشریه ضامن خراسان شماره 12 نشریه ضامن خراسان شماره 13 نشریه ضامن خراسان شماره 14 نشریه ضامن خراسان شماره 15 نشریه ضامن خراسان شماره 16 نشریه ضامن خراسان شماره 17 نشریه ضامن خراسان شماره 18 نشریه ضامن خراسان شماره ۲۲ ضامن خراسان شماره ۲۳ ضامن خراسان شهرداری گلمکان ضامن خراسان رضوی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌ شرق نزاجا فرودگاه گناباد فصلنامه ضامن خراسان مترو مصرف مصرف بنزین هفته نامه ضامن خراسان هواپیمایی خراسان رضوی ویزا برای افغانستانی ها گردشگری سلامت