• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور به میزان ۶ هزار مگاوات

  • کد خبر : 4471
  • 14 تیر 1401 - 18:33
توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور به میزان ۶ هزار مگاوات
سخنگوی صنعت برق کشور گفت: توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور به میزان ۶ هزار مگاوات در دستور کار قرار گرفت که تاکنون از این میزان ۴ هزار مگاوات آن ایجاد شده است.

مصطفی رجبی مشهدی در همایش سندیکای برق خراسان، اظهار کرد: امسال از ۶۳۰ هزار مگاوات برق مورد نیاز صنعت برق در کشور تنها ۱۰ درصد مشمول محدودیت ها و طرح های مدیریت مصرف شده است و ۵۸۰ هزار مگاوات برق دیگر برای بخش صنعت به صورت مستمر در حال تامین است.
وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی وزارت نیرو، افزایش ظرفیت نیروگاهی به میزان ۳۵ هزار مگاوات و توزیع شبکه انتقال به میزان ۹۸ هزار کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است.
سخنگوی صنعت برق کشور با بیان اینکه تابستان امسال تلاش کردیم تا خاموشی‌ های بسیار سنگین سال گذشته تکرار نشود که خوشبختانه این امر محقق شد و تاکنون در این زمینه موفق عمل شده است، خاطرنشان کرد: صاحبان صنایع می توانند شهادت بدهند که در این تابستان محدودیت ها به گونه ای نبوده که فشار زیادی بر این بخش وارد شود و تلاش شده است تا با توسعه ظرفیت ها، حتی نیازی به اعمال مدیریت مصرف و محدودیت نباشد و شرایط به گونه ای پیش برود که تولید مناسبی در حوزه برق صورت بگیرد.
رجبی مشهدی اضافه کرد: در این راستا توسعه زیرساخت ها به ویژه افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور به میزان ۶ هزار مگاوات در دستور کار قرار گرفت که تاکنون از این میزان ۴ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی و یا شبکه انتقال جدید ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: از برنامه های وزارت نیرو برای ایجاد ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، مجوز ۴ هزار مگاوات آن از شورای اقتصاد گرفته شده است که باید به شکلی تامین مالی کنند که زمینه ترغیب به سرمایه ‌گذاری در این بخش فراهم شود و ۱۰ هزار مگاوات نیز باید از طریق نصب نیروگاه‌ ها توسط واحدهای صنعتی ایجاد شود.
*ضرورت تشکل گرایی بین بخش خصوص و عمومی در صنعت برق
در این همایش رئیس سندیکای برق خراسان گفت: هدف از برگزاری این همایش ضرورت تشکل گرایی به منظور حل مشکلات بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه صنعت برق است.
حسن سویزی اظهار کرد: علی رغم همه تلاش ها، تعامل و فعالیت ها بین دو بخش خصوصی و دولتی همچنان فاصله وجود دارد.
وی ضمن تاکید بر هم افزایی بین بخش خصوصی و دولتی، تصریح کرد: باید به سمتی حرکت‌ کنیم که بخش دولتی احساس کند که بخش خصوصی بال های خوبی می تواند برایش باشد.
رئیس سندیکای برق خراسان هدف دیگر برگزاری این همایش را همیاری بین همه همکاران صنعت برق و فرهنگ سازی مصرف بهینه برق دانست و گفت: این گردهمایی علاوه بر نشان دادن تلاش های بخش خصوصی، باعث تعامل بین بخش خصوصی و دولتی شود.
* بیش از ۹۰ درصد تاسیسات برق در کشور تولید می شود
در ادامه این همایش مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: امروز به همت نیروهای توانمند و متخصص در حوزه صنعت برق به نقطه ای رسیدیم که بیش از ۹۰ درصد تاسیسات برق در کشور تولید می شود.
حسین محمودی بیان کرد: در گذشته صنعت برق دچار مشکلاتی بود اما امروز به همت نیروهای توانمند و متخصص در حوزه صنعت برق به نقطه ای رسیدیم که بیش از ۹۰ درصد تاسیسات برق در کشور تولید می شود.
وی ضمن‌ حمایت از ظرفیت های به وجود آمده در حوزه برق، تصریح کرد: ما نسبت به این توانمندی که به همت انقلاب اسلامی و نظام علی رغم مشکلات به وجود آمده است، وظیفه حمایت داریم که به دو صورت می تواند باشد، حمایت معنوی به این صورت که در فرایندهای عملیاتی و حوزه های کاری و طرح ها حداکثر حمایت را داشته باشیم
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان، یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی با وجود تحریم ها را تربیت نیروی انسانی توانمند دانست و افزود: متاسفانه برخی با سیاه نمایی می خواهند این پیشرفت ها را کوچک نشان دهند.
.
محمودی تاکید کرد: ما از هر فردی که صاحب ایده باشد و مشکلی از صنعت برق را حل کند و شرکت های دانش بنیانی که برای بهبود بهره برداری، کاهش هزینه ها و افزایش قابلیت تامین برق در شبکه، ایده و طرح با قابلیت اجرایی، حمایت می کنیم.
وی اضافه کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت های عمومی جزو وظیفه ما است و در شرایط برابر باید از ظرفیت های پیمانکاری و مشاوره ای استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان، دانش و توانمندی در کشور را یک دارایی و ثروت دانست و گفت: شرایط مالی کشور خوب نیست، باید بپذیریم در نظام اقتصادی ما مانند نظام سیاسی، انقلابی صورت نگرفت که تبعات آن موجب ایجاد مشکلات در صنایعی چون صنعت برق خراسان شد.
محمودی با بیان اینکه تسریع در پرداخت ها و مطالبات پیمانکاران حمایت دوم این شرکت است، خاطرنشان کرد: ما نباید در بحث پرداخت ها به منابع توانیر متکی باشیم.
وی تصریح کرد: رفع موانع کاری در حوزه شرکت های دانش بنیان بابد انجام شود و ما آمادگی حمایت و کمک در این حوزه ها به شرکت های دانش بنیان هستیم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان سرمایه نیروی انسانی و توانمند سازی بخش پیمانکاری و مشاوره ای صنعت برق را بسیار مهم دانست و افزود: ما در شرکت برق حداکثر حمایت را از این بخش خواهیم داشت.
*حدود ۱۷ هزار مگاوات کمبود برق در کشور داریم
همچنین رییس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد هم در این همایش گفت: شرکت شهرک های صنعتی با استفاده از توان بخش خصوصی می تواند برای هر شهرک صنعتی نیروگاه احداث کند.
محسن شرکا تصریح کرد: حدود ۱۷ هزار مگاوات کمبود برق در کشور داریم؛ دولت های مختلف وظیفه خود را در مورد ایجاد زیرساخت ها در زمینه برق انجام ندادند و در این خصوص آینده نگری نداشتند و این امر موجب شده امروز با مشکل برق مواجه باشیم.
وی با بیان اینکه اگر پول و تعاملات بین المللی باشد حداقل ۸ تا ۱۰ سال تامین برق مورد نیاز برای کشور به طول خواهد انجامید، خاطرنشان کرد: باید اقدامی صورت گیرد که سالهای آینده بخش صنعت و تولید نگرانی از بابت تولید نداشته باشند و چرخ زنگ زده اقتصاد را جلو ببرند و دین خود را نسبت به جامعه ادا کند.
رییس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد افزود: چون صنعت در کشور ما مغفول است هنگام مواجه با کمبود برق یا گاز به سمت صنعت می رویم و به منازل برق می دهیم درحالیکه تعطیلی صنعت، نان را از سفره ها می برد.

شرکا بیان کرد: شرکت شهرک های صنعتی بر اساس وظیفه ای که دارند، خود را ملزم به احداث نیروگاه به میزان نیاز آن شهرک کنند و در کنار آن برای بخش خصوصی ایجاد انگیره کند تا بخش خصوصی برای احداث نیروگاه ها ورود کند و رفع نیاز شهرک ها رخ دهد.
وی اضافه کرد: بخش خصوصی به عنوان سکان دار اقتصاد و بازیگر اصلی اقتصاد است و دولت باید دست از بنگاه داری بردارد تا بخش خصوصی، حوزه های مختلف اقتصاد را روی ریل خود هدایت کند.
رییس کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد ضمن تاکید بر استفاده از انرژی خورشیدی در تامین برق منازل، افزود: ما ۳۰۰ روز تابش خورشید داریم و در این زمینه می توانیم با کمک بخش خصوصی متخصص، سرمایه گذاری خوبی در خصوص انرژی خورشیدی داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://zamenkhorasan.ir/?p=4471

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها
آیت الله رییسی اصلاح زیرگذر انتخابات تغییر ، اقلیم ، جهادکشاورزی ثبت شاخص حرم مطهررضوی خسارت دانش بنیان توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد رهبر معظم انقلاب رییس کل دادگستری خراسان رضوی زیارت، مشهد سقط جنین شماره 1 نشریه ضامن خراسان شماره 2 نشریه ضامن خراسان شماره 3 نشریه ضامن خراسان شماره 4 نشریه ضامن خراسان شماره 5 نشریه ضامن خراسان شماره 6 نشریه ضامن خراسان شماره 7 نشریه ضامن خراسان شماره 8 نشریه ضامن خراسان شماره 9 نشریه ضامن خراسان شماره 10 نشریه ضامن خراسان شماره 11 نشریه ضامن خراسان شماره 12 نشریه ضامن خراسان شماره 13 نشریه ضامن خراسان شماره 14 نشریه ضامن خراسان شماره 15 نشریه ضامن خراسان شماره 16 نشریه ضامن خراسان شماره 17 نشریه ضامن خراسان شماره 18 نشریه ضامن خراسان شماره ۲۲ ضامن خراسان شماره ۲۳ ضامن خراسان شهرداری گلمکان ضامن خراسان رضوی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌ شرق نزاجا فرودگاه گناباد فصلنامه ضامن خراسان مترو مصرف مصرف بنزین هفته نامه ضامن خراسان هواپیمایی خراسان رضوی ویزا برای افغانستانی ها گردشگری سلامت