• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

کرونا و بهداشت فردی دهان و دندان

  • کد خبر : 735
  • 11 اردیبهشت 1400 - 13:35
کرونا و بهداشت فردی دهان و دندان

دکتر مائده حسن پور منصور پسا دکتری گروه فارماکوگنوزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتری شیمی با توجه به شیوع بیماری کووید-۱۹ در یک سال گذشته، در پروتکل‌‌ها به شستن دست ها بیشتر اشاره شده است در حالی‌‌که شاید بتوان گفت به دلیل ارتباط مستقیم حفره دهان با ریه، بهداشت دهان نیز بسیار حائز اهمیت است […]

دکتر مائده حسن پور منصور
پسا دکتری گروه فارماکوگنوزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتری شیمی

با توجه به شیوع بیماری کووید-۱۹ در یک سال گذشته، در پروتکل‌‌ها به شستن دست ها بیشتر اشاره شده است در حالی‌‌که شاید بتوان گفت به دلیل ارتباط مستقیم حفره دهان با ریه، بهداشت دهان نیز بسیار حائز اهمیت است اما به نقش رعایت بهداشت دهان، آنچنان پرداخته نشده است.
درواقع کووید۱۹ یک عفونت تنفسی است که راه انتقال آن اساساً از طریق انتشار ذرات ویروس توسط سرفه یا عطسه است. بنابراین قطرات بزاق سهم بسیار مهمی در انتشار این بیماری دارند. مطالعات انجام شده نشان می دهد، افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیف تری دارند خطر افزایش عفونت در آن ها بیشتر است این امر به این دلیل رخ می‌‌دهد که وقتی محیط دهان آلودگی بالایی داشته باشد میکروب‌‌ها وارد ریه می شوند و در آنجا باعث ایجاد التهاب و بیماری می‌‌شوند.
ویروس کرونا ابتدا در بینی و دهان تکثیر می‌‌شود و سپس به قسمت فوقانی دستگاه تنفسی راه می‌‌یابد. استفاده از خمیر دندان در حین مسواک زدن باتوجه به داشتن مواد شوینده می‌‌تواند همان نقش صابون را در میکروب زدایی از دست‌‌ها ایفا کند.
رعایت بهداشت دهان و دندان در هنگام ابتلا به ویروس کرونا می تواند به کاهش بار باکتریایی در دهان و در نتیجه میزان عفونت کمتر کمک کند. یکی از نکاتی که در مورد سالمندان حائزاهمیت است شستن و رعایت بهداشت پروتزهای دندانی (دندان مصنوعی) است زیرا میکروب ها به راحتی در این پروتزها تجمیع شده و تکثیر می‌‌شوند بنابراین باید حتماً شب‌‌ها هنگام خواب این پروتزها را از دهان خارج کنند و در یک ظرف آب نمک قرار دهند و همچنین پروتز ها روزی ۲ بار با مسواک و خمیردندان شسته شود.
برخی از تحقیقات انجام شده در سال های گذشته و همچنین در سال اخیر نشان می دهد که استفاده از محلول آب نمک رقیق (۶/۰ تا ۹/۰ درصد) در شستشوی دهان و بینی بار ویروسی را کاهش می دهد.
هر چند استفاده از این محلول در میان خانواده های ایرانی جهت بهداشت دهان و دندان مرسوم هست، با توجه به تحقیقات انجام شده در رابطه با این موضوع شستشوی دهان با محلول آب نمک رقیق (روزی دو بار) و یا دهان شویه های آنتی سپتیک نیز توصیه می شود. امید است همه خانواده های ایرانی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در محیط خانواده و حضور حداقلی در فضاهای اجتماعی، همواره سلامت و شاد باشند.

لینک کوتاه : https://zamenkhorasan.ir/?p=735
  • نویسنده : دکتر مائده حسن پور منصور
  • ارسال توسط :
  • منبع : هفته نامه ضامن خراسان/ شماره 18
  • 391 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها
آیت الله رییسی اصلاح زیرگذر انتخابات تغییر ، اقلیم ، جهادکشاورزی ثبت شاخص حرم مطهررضوی خسارت دانش بنیان توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد رهبر معظم انقلاب رییس کل دادگستری خراسان رضوی زیارت، مشهد سقط جنین شماره 1 نشریه ضامن خراسان شماره 2 نشریه ضامن خراسان شماره 3 نشریه ضامن خراسان شماره 4 نشریه ضامن خراسان شماره 5 نشریه ضامن خراسان شماره 6 نشریه ضامن خراسان شماره 7 نشریه ضامن خراسان شماره 8 نشریه ضامن خراسان شماره 9 نشریه ضامن خراسان شماره 10 نشریه ضامن خراسان شماره 11 نشریه ضامن خراسان شماره 12 نشریه ضامن خراسان شماره 13 نشریه ضامن خراسان شماره 14 نشریه ضامن خراسان شماره 15 نشریه ضامن خراسان شماره 16 نشریه ضامن خراسان شماره 17 نشریه ضامن خراسان شماره 18 نشریه ضامن خراسان شماره ۲۲ ضامن خراسان شماره ۲۳ ضامن خراسان شهرداری گلمکان ضامن خراسان رضوی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌ شرق نزاجا فرودگاه گناباد فصلنامه ضامن خراسان مترو مصرف مصرف بنزین هفته نامه ضامن خراسان هواپیمایی خراسان رضوی ویزا برای افغانستانی ها گردشگری سلامت