• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
9
در حالي كه تمام دنيا منابع آبي شان را حفظ مي كنند؛ متاسفانه جلوي چشم خودمان آب مشهد دارد از مرز خارج مي شود

اعتبار سد شوریجه نرسید؛ آب کشف رود امسال هم به خارج مرزها می رود

  • کد خبر : 272
  • 10 آبان 1399 - 19:58
اعتبار سد شوریجه نرسید؛ آب کشف رود امسال هم به خارج مرزها می رود
اعتبار سد شوريجه نرسيد؛ آب كشف رود امسال هم به خارج مرزها مي رود

در حالی که تمام دنیا منابع آبی شان را حفظ می کنند؛ متاسفانه جلوی چشم خودمان آب مشهد دارد از مرز خارج می شود
اعتبار سد شوریجه نرسید؛ آب کشف رود امسال هم به خارج مرزها می رود
نویسنده: محمد علی تمدن
یکی از مهمترین سد های استان خراسان رضوی که تامین کننده آب شرب مشهد است سد شوریجه است این سد در صورت بهره برداری می تواند سالیانه از خروج بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب به خارج از مرز جلو گیری کند؛ تامین آب شرب مشهد و کشاورزی سرخس بخشی از اهداف آن بوده است اما با تزریق قطره چکانی اعتبارات بیم تعطیلی آن تا پایان سال می رود.
مدیر طرح سد شوریجه گفت: وضعیت خرابه؛ اعتبارات را مصوب اش می کنند ولی اختصاص کامل نمی یابد، ما برای امسال ۵۰ میلیارد تومان درخواست داده بودیم که از ۵ میلیارد هم یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون را دادند و گفتند پرداخت نمی شود. باز از محل دیگری ۱۰ میلیارد تومان مصوب کردند که فعلا نه رنگش را دیده ایم و نه بویش را.
مهندس سید حسین عطار زاده حسینی در گفتگوی تلفنی با ضامن خراسان افزود: پیشرفت فیزیکی این پروژه باید ۱۰۰ در صد می بود اما الان ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: در پروژه ساخت سد شوریجه یک سری کار های زیر بنایی انجام شده که تامین و تولید مصالح سد انجام شده و از بدنه سد سیستم انحراف آب حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد و اگر سیلی بیاید از محل تونل عبور می کند و الان هم کارگاه سیل دارد که داره از محل تونل عبور می کند وما توانستیم آب را انحراف بدهیم که بتوانیم بدنه سد را شروع کنیم ولی به علت این که اعتبار نداریم جبهه های کاری تعطیل شده و کارگران سد حدود ۶ تا ۷ ماه حقوق هایشان با تاخیر پرداخت شده و اگر با این روال پیش برود و پولی به پروژه سد شوریجه داده نشود من پیش بینی می کنم تا پایان سال پروژه تعطیل بشود.
وی ادامه داد: پیمانکار پرو ژه هم الان طی دو نامه از ما خواسته است که خاتمه پیمان بدهیم که با این اوضاع نمی تواند کار کند، مشکل ما آنجا پول است. سازمان مدیریت گفته پروژه مرزی و ملی هست و از تهران اعتبار دریافت می کند. امسال ما ۷۰۰ میلیون تومان از صندوق توسعه ملی دریافت کردیم، اعتبارسال ۹۷ اش ۷۰۰ میلیون تومان مصوب بوده پول نقد بوده به ما دادند ، ۵ میلیارد تومان اوراق خزانه داشته ایم که یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانش را در ۲۹ دی ماه ۹۸ دادند و مابقی اش را دیگر نمی دهند و ۱۰ میلیارد تومان از محل تسعیر ارز به ما تعلق گرفته ( یا ۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت) که از این محل مشارکت فقط مصوب شده است و چیزی دریافت نکرده ایم و سد شوریجه مورد بی مهری وزارت نیرو قرار گرفته است.
وی در مورد اهمیت سد شوریجه هم گفت: اولین اهمیت سد شوریجه در اهداف سد هست با توجه به این که مرزی است از خروج آب از کشور جلوگیری می کند، الان تمام دنیا دارند منابع آبی شان را حفظ می کنند متاسفانه جلوی چشم خودمان آب دارد از مرز خارج می شود، این سد باعث می شود از خروج آب از کشور جلوگیری کند که هدف اصلی است و هدف های فرعی اینست که یک بخشی از آب شرب مشهد را تامین کند.
وی در پاسخ به این سوال ضامن خراسان که چنانچه سد شوریجه تکمیل شود تا چه میزان می تواند از خروج آب از کشور جلوگیری کند هم گفت: در مطالعات رودخانه کشف رود گفته شده بطور متوسط سالیانه سد در برنامه اش باید ۲۷ میلیون متر مکعب آب را مهار کند ولی از سال ۹۲ با مطالعاتی که دارند بیش از دو برابریعنی بطور متوسط ۵۰ میلیون متر مکعب آب خارج می شود. من به عنوان کارشناس آب هر عددی که می گویم مستند است مثلا در سال آبی ۹۵ مقدار ۱۱۴ میلیون متر مکعب و در سال ۹۶ حدود ۵۰ میلیون متر مکعب و در سال ۹۷ که سال پر آبی بود و بهار پر آبی بود بالای ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از محل سد شوریجه خارج شد تازه این آمار هایست که ما داریم اما به جهت کارشناسی، من نظرم بالاتر از این است ولی من می خواهم با ارقامی که ثبت شده این حد اقل هایی است که ثبت شده است را بیان کنم و این جوری که پیش بینی کرده اند کارا تر و هدف مند تر است.
این کارشناس آب استان تاکید کرد: ما در خراسان زندگی می کنیم ما در خوزستان، ایلام، کردستان و یا کرمانشاه زندگی نمی کنیم که بارش های یشان بالاست و تراکم جمعیت شان مثل اینجا نیست و شهر بزرگی مثل مشهد را ندارند، ما در اینجا هیچ منابع آبی در اطراف مان وجود ندارد اینها حداقل منابع آبی است و خراسان به جهت منابع آبی یکی از از استان های بسیار فقیر است ولی بحث اینست که منابع اعتباری که به این پرژه ها تعلق می گیرد در استان خراسان رضوی اگر به نسبت کل کشور حساب کنیم عادلانه تقسیم نمی شود این را همیشه به نماینده های مجلس در استان می گوییم که اعتبارات عادلانه نیست من شنیدم در همین صندوق توسعه ملی که بالای ۸ هزار میلیارد تومان در کشور هزینه شده سهم استان خراسان رضوی کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان است که اگر در کشور به نسبت جمعیت نگاه کنید تخصیص آن برای استان ما عادلانه نیست.
وی گفت: سد شوریجه که در ۱۲۰ کیلومتری شرق مشهد مقدس واقع است با ارتفاع حدود ۴۶ و نیم متر از نوع خاکی با هسته رسی با حجم بدنه حدود یک و نیم میلیون متر مکعب دارای طول تاج ۳۷۵ متر و ظرفیت مخزن ۲۰۰ میلیون متر مکعب بر روی رودخانه کشف رود در منطقه مرزی سرخس در حال ساخت می باشد.
فرماندار سرخس هم تایید کرد: آبی که وارد این سد می شود از کل حوضه کشف رود و مشهد تا چناران و قوچان می آید و از حوضه آبریز خارج می شود. محمد رضا رجبی مقدم افزود: سد شوریجه در موقعیتی است که با انجام یک عملیات ۱۰ میلیون متر مکعبی خیلی راحت کامل می شود و چنانچه منابع مالی اش را تزریق کنند درمدت زمان کوتاهی می توانند دیواره سد را بسازند و سد آبگیری بشود.
سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش های رضویه و احمد آباد مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: با تکمیل فراز بند سد شوریجه روستای پل گزی هم زیر آب می رود که املاک روستا توسط آب منطقه ای استان ارزیابی شده و قرار است به سرعت خریداری و آن روستا جابجا شود.

لینک کوتاه : https://zamenkhorasan.ir/?p=272

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها
آیت الله رییسی اصلاح زیرگذر انتخابات تغییر ، اقلیم ، جهادکشاورزی ثبت شاخص حرم مطهررضوی خسارت دانش بنیان توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد رهبر معظم انقلاب رییس کل دادگستری خراسان رضوی زیارت، مشهد سقط جنین شماره 1 نشریه ضامن خراسان شماره 2 نشریه ضامن خراسان شماره 3 نشریه ضامن خراسان شماره 4 نشریه ضامن خراسان شماره 5 نشریه ضامن خراسان شماره 6 نشریه ضامن خراسان شماره 7 نشریه ضامن خراسان شماره 8 نشریه ضامن خراسان شماره 9 نشریه ضامن خراسان شماره 10 نشریه ضامن خراسان شماره 11 نشریه ضامن خراسان شماره 12 نشریه ضامن خراسان شماره 13 نشریه ضامن خراسان شماره 14 نشریه ضامن خراسان شماره 15 نشریه ضامن خراسان شماره 16 نشریه ضامن خراسان شماره 17 نشریه ضامن خراسان شماره 18 نشریه ضامن خراسان شماره ۲۲ ضامن خراسان شماره ۲۳ ضامن خراسان شهرداری گلمکان ضامن خراسان رضوی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌ شرق نزاجا فرودگاه گناباد فصلنامه ضامن خراسان مترو مصرف مصرف بنزین هفته نامه ضامن خراسان هواپیمایی خراسان رضوی ویزا برای افغانستانی ها گردشگری سلامت