غلامحسین مظفری روز شنبه در نشست خبری که در بازار فرش مشهد به مناسبت روز احیای بناها و محوطه های تاریخی برپا شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا پیرامون فعالیت صنایع آب بر مانند فولاد در خراسان رضوی افزود: البته نسبت مصرف آب در صنایع قابل مقایسه با کشاورزی نیست که باید مدیریت شود، زیرا بیش از ۸۴ درصد آب استان در بخش کشاورزی با بهره وری اندک مصرف می شود.
وی با اشاره به موانع موجود در مدیریت صنایع آب بر در کشور بیان کرد: به طور مثال قرار بود فولاد مبارکه در بندرعباس مستقر شود، اما متأسفانه در فضاهای سیاسی موجود به مرکز کشور منتقل شد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: داشتن پیوست محیط زیست در صنایع بسیار مهم است و باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.
وی اظهار کرد: در حال برنامه ریزی هستیم تا با برخی مسوولان از سواحل «مَکَران» بازدیدی انجام شود تا ظرفیت این منطقه برای حضور صنایع خراسان رضوی سنجیده شود، چنانچه ارزیابی شود که انجام این کار در قالب یک منطقه، منافع اقتصادی استان را تأمین میکند، به طور قطع این موضوع مورد بررسی و توجه قرار خواهد گرفت.
مظفری همچنین به موضوع بازچرخانی و استفاده از پساب در استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: به طور جدی این مساله دنبال میشود؛ هیچ نقطهای در استان وجود ندارد که پساب، هرز رود و هدر شود به غیر از کشف رود که یک معضل جدّی در استان است.
وی ادامه داد: ساماندهی و بهرهبرداری از ظرفیت پساب و همچنین ایجاد محدودیت برای کشتهایی که در این مناطق انجام میشود در دست اقدام است.
استاندار خراسان رضوی در ادامه گفت: این استان و شرق کشور سهم کمی از آزادراه های موجود در کشور به میزان حدود یک درصد دارند که زیبنده خراسان رضوی نیست.
وی افزود: استفاده کننده اصلی آزادراه ها مسافران و زائران خارج از استان هستند و شکل گیری آن موجب گسترش ترانزیت کالا در کشور نیز خواهد شد.
استاندار خراسان رضوی همچنین در خصوص مصوبات کارگروه ملی زیارت به ریاست معاون اول رییس جمهور که در هفته گذشته برگزار شد، بیان کرد: آقای عارف تمایل داشتند که کارگروه ملی زیارت به شورای عالی زیارت ارتقا پیدا کند؛ همچنین در این نشست موضوع های مختلفی مورد بحث قرار گرفت که از مهمترین آنها آزادراه حرم تا حرم، قطار برقی مشهد-تهران و همچنین قطار سریعالسیر مشهد-تهران بود.
وی از مصوبات این سفر را تصویب مطالعه قطار سریعالسیر مشهد به تهران عنوان کرد که در سال جاری آغاز خواهد شد و لازم به ذکر است که این طرح دارای صرفه تجاری نیز است.
مظفری با بیان اینکه نحوه تأمین مالی این طرح که مبلغ قابل توجهی نیز به دنبال دارد مشخص شده است، اظهار کرد: ۱۰ درصد تأمین مالی قطار برقی نیز تاکنون انجام شده و ۹۰ درصد دیگر آن نیز از مسیر قرارداد فاینانس برنامه ریزی شده است.