ایمان فرهمندی ۵ دی ماه، در نطق پیش از دستور سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و به خصوص شهدای ۱۰ دی مشهد اظهار کرد: این شهدای گرانقدر، شناسنامه مشهد و سند افتخار شهر مشهد مقدس هستند.
فرهمندی در ادامه جنایات رژیم سفاک صهیونیستی را در به خاک و خون کشیدن فرزندان محور مقاومت، جوانان، کودکان، زنان و مردان و هر آنچه در واقع ندای آزادیخواهی در جهان است، محکوم کرده و تلاش این رژیم برای به سکوت کشاندن این مقاومت بی نتیجه و پیروزی نهایی را از آن جبهه مقاومت دانست.
نایب رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به روز ملی حمل و نقل گفت: هفته گذشته با توجه به بارندگی و سرمای شدیدی که داشتیم با تلاش همکاران حوزه حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد در کنار نیروهای خدمات شهری، خدمات حوزه حمل و نقل حتی برای یک ساعت هم در شهر مختل نشد و همه سیستمهای حمل و نقل شهر، شبکه معابر شهر، تقاطعات و … در شهر فعال بود.
وی افزود: علیرغم بارندگی و سرمای بسیار شدید و قطعی برق که در بسیاری از تقاطعها به صورت برنامهریزی شده و برنامهریزی نشده اتفاق افتاد، خوشبختانه کمترین اختلال ممکن را شاهد بودیم که نشان از همت و تلاش این عزیزان دارد.
فرهمندی خاطرنشان کرد: رویکرد شورای اسلامی شهر در حوزه حمل و نقل و ترافیک، رویکردی جامع بوده و در این زمینه تلاش کردیم که یک توسعه همهجانبه و کرامتمحور را در حوزه حمل و ترافیک داشته باشیم، به نحوی که همه مردم بتوانند نیاز خودشان به جابجایی را به صورت ایمن، سریع و در دسترس برآورده کرده و برای انجام سفرهایشان دچار مشکل نباشند.
وی ادامه داد: این توسعه متوازن در همه حوزهها هم در حوزه حمل و نقل همگانی، هم در حوزه زیرساختهای حمل و نقل شهر و هم در حوزه توسعه زیرساختهای ترافیکی شهر اتفاق افتاده است.
نایب رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه به ارائه گزارشی از اقدامات ۳سال و نیم گذشته در دوره ششم مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: در حوزه قطار شهری در ۴ خط اتفاقات مهمی رقم خورد از جمله اینکه برخی نواقص خط ۲ برطرف شد، فاز اول خط ۳، از میدان شهدا تا ایستگاه حرم مطهر و از آنجا تا پایانه امام رضا علیه السلام به زودی بهرهبرداری خواهد شد.
وی ادامه داد: حفاری این خط در جبهه جنوب شرقی به اتمام رسیده در جبهه شمال غربی، وارد قاسم آباد شده و حفاری خط ادمه دارد، خط ۴ هم همینطور، همچنین انعقاد قرارداد تامین ۶۰ دستگاه واگن باقیمانده خط یک هم در مراحل نهایی است و به زودی منعقد شده و در یکسال و نیم آینده، ناوگان جدید، وارد مشهد خواهد شد.
فرهمندی بیان کرد: در حوزه اتوبوسرانی حدود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس، مینیبوس و میدل باس در ۳سال گذشته به حوزه خدمترسانی اضافه شده و ۴۵۰ دستگاه دیگر قرارداد داریم که عمده اینها ظرف چند ماه آینده به شهر اضافه خواهد شد و شهروندان شاهد افزایش و تنوع ویژه ناوگان خواهند بود.
نایب رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: در حوزه تاکسیرانی، ۵۰۰ دستگاه ناوگان جدید بکارگیری شده و مشکلات مربوط به تعدادی از ونها هم برطرف شده و فرآیند واگذاری، درحال انجام است؛ در حوزه زیرساختهای حملونقلی نیز بیش از ۲۷۵۰ دستگاه موتورسیکلت برقی را برای کاهش اثرات حملونقل بر آلودگی هوا، به مردم واگذار کردیم که هیچگونه اثر مالی برای شهرداری ندارد.
وی ادامه داد: در حوزه تامین معاینه فنی سنگین خودروها، اولین و تنها مرکز معاینه فنی سنگین شهرداریهای کشور، آذر سال گذشته در شهر مشهد افتتاح شده و در حال حاضر فعال است.
فرهمندی گفت: در حوزه پارکینگها، پارکینگ هشتآباد و توحید با ۱۵۰۰ جای پارک عمومی در اختیار شهروندان قرار گرفته و در حوزه اصلاح هندسی نیز، اصلاح هندسی بیش از ۲۱۵ نقطه تاکنون انجام و بیش از ۴۰ اصلاح هندسی دیگر نیز در دست اجراست.
وی با اشاره به اقدامات مناسب در زمینه حمل و نقل پاک به بحث توسعه پیادهروها و توسعه دوچرخهسواری اشاره کرد و گفت: .امروز ۲۱۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در سطح شهر داریم و ایستگاههای دوچرخه بایدو از ۶۰ ایستگاه دوچرخه سواری در ابتدای دوره، به بیش از ۲۰۰ ایستگاه رسیده همچنین از ۲۰۰ دستگاه دوچرخهای که در ابتدای این دوره وجود داشته الان به ۱۷۰۰ دستگاه دوچرخه رسیدیم یعنی ۱۵۰۰ دستگاه دوچرخه در این دوره اضافه شده است.
نایب رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: بیش از ۱۳۰ دستگاه از ظرفیت دوچرخهها،اختصاصاً در پارکهای بانوان، برای بانوان فعال است و حدود ۵۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری اختصاصاً برای آنان احداث شده است.
فرهمندی بیان کرد: در حوزه توسعه زیرساختهای ترافیکی شهر نیز نگاه ما توسعه متوازنی بوده در عین حال که زیرساختهای حمل و نقل پاک و حمل و نقل همگانی در شهر را توسعه دادیم، به نیازهای واقعی حوزه ترافیک شهری هم بیتوجهی نکردیم.
وی تصریح کرد: گرچه راهکار نهایی در واقع انجام سفرها با ابزار حمل و نقل پاک است، اما از بخشی از سفرهایی که در شبکه بزرگراهی و در معابر محلی باید با خودروهای شخصی و حمل و نقل شخصی انجام شود، هم غافل نشدیم و تلاش کردیم زیرساختهای مورد نیاز آنها را فراهم کنیم که از جمله میتوان به ایجاد تعداد زیاد تقاطعهای غیرهمسطح و بازگشایی معابر اشاره کرد.
فرهندی نهضت آسفالت و نهضت پیادهروسازی با تمرکز بر حاشیه شهر را از اتفاقات مهم این دوره ذکر کرد و توضیح داد: در این دوره با تمرکز بر معابر در حاشیه شهر این نهضت را پیش بردیم و سطح پیادهروهای حاشیه شهر افزایش داشته، همینطور ۴ میلیون متر مربع آسفالت برنامهریزی و در حال انجام است که نیمی از آن اجرا و بقیه تا اخر سال اجرا خواهد شد، همچنین شکل ظاهری شهر و شکل معابر شهر هم به جهت کیفیت معابر و هم به جهت ظاهر معابر تغییر خواهد کرد.