روحالله باقری در گفتوگو با ایسنا درخصوص ویژگیهای هوش مصنوعی در آموزش گفت: هوش مصنوعی در ارتقا کیفیت آموزش، نقش موثری برعهده دارد و این تاثیر نه فقط در زمینه آموزش، بلکه در تمام جنبههای زندگی بشر است. هوش مصنوعی میتواند دسترسی به دانش و فناوری را بهصورت دموکراتیکتر و آزادانهتر ایجاد کند و کاربردهای هوش مصنوعی را میتوانیم در طراحی محیطهای یادگیری شخصی مشاهده کنیم؛ یعنی من فضای آموزش را با استفاده از هوش مصنوعی با سلیقه خودم بهگونهای طراحی میکنم و میچینم که همکلاسی من ممکن است این طراحی و چینش فضای کلاس را به نوعی دیگر برای خودش ایجاد کند بنابراین با هوش مصنوعی به نوعی شخصیسازی در محیطهای یادگیری رخ میدهد.
ارزیابی با هوش مصنوعی
وی اظهار کرد: نتایج ارزیابیهایی که با هوش مصنوعی در حوزه آموزش انجام میشود، دقیقتر و در حین فرایند آموزش خواهند بود که مانند ارزیابیهای استاد صرفا در پایان ترم و با یک امتحان خاص که ممکن است اتفاقاتی در نتایج آن دخیل باشند و ارزیابی دقیق از دانشجو صورت نگیرد، نیست. هوش مصنوعی تحلیل و ارزیابی دقیق از دانشجو ارائه میدهد و نقاط ضعف و قوت یادگیری به درستی تشخیص داده میشوند، به عبارتی، نقاط ضعف و قوت دانشجویان و اینکه در چه حوزهای و در چه موضوعی از فرایند آموزش دچار ضعف و در چه مواردی دچار قوت هستند دقیقتر مشخص خواهد شد، زیرا دادههای مختلفی که در کلاس توسط هوش مصنوعی در حین اجرای فرایند آموزش جمعآوری میشود تحلیلهای دقیقتر و بهتری خواهند بود.
باقری گفت: تغییرات سریع در فناوریهای مرتبط با هوش مصنوعی فرایند آموزش را موثرتر از قبل مطرح میکند و نکته مهم و جالب بحث این است که در حال حاضر استفاده از هوش مصنوعی یک ضرورت است، ضرورتی که نیاز هست در حوزه آموزش رخ دهد چرا که به افزایش انعطافپذیری و همچنین کارایی فرایند آموزش و سیستمهایی که آموزش میدهند منجر میشود.
وی تاکید کرد: یکی از بهترین گزینهها برای بحث آموزش، متاورس است که برخلاف آنچه در میان عموم از متاورس تصور میشود، ابزار خارقالعاده و فوقالعادهای برای آموزش هست به عبارتی متاورس در زمینه آموزش نقش بسیار مبتکرانه و نوآورانه دارد زیرا متاورس فناوری واقعیت مجازی را با محیطهای آموزشی و در کنار ایجنتهای هوشمند ترکیب میکند.
باقری در ادامه افزود: در متاورس سه حوزه کلان را در کنار هم میبینیم؛ حوزه اول، فناوریهای مرتبط با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در کنار فضای آموزش و ایجنتهای هوشمند است که خیلی به فرایند یادگیری کمک میکنند. در متاورس شما به صورت کاملا واقعگرایانه و واقعی میتوانید محیطهای یادگیری را تجربه کنید. متاورس بهصورت تعاملی و پویا با دانشجو در زمان تدریس در ارتباط است یا استاد در فضای دیگر در محیط دیگر آموزش میدهد و هوش مصنوعی در کنار دانشجو مطالب را در کنار استاد به دانشجو منتقل میکند.
وی بیان کرد: در واقع یکی از مهمترین مزایای هوش مصنوعی در حوزه آموزش این است که افراد میتوانند تجربههای یادگیری خود را شخصیسازی کنند یعنی افراد میتوانند از طریق تحلیل دادههای فردی و همچنین از طریق سوابق یادگیری که در سامانه یکپارچهای از دادههای هوش مصنوعی قرار دارند، دادههای خود را تحلیل کنند. هوش مصنوعی میتواند محتوای آموزشی قابل ارائه به افراد را بر پایه سرعت یادگیری، نحوه یادگیری و سبک یادگیری تنظیم کند.
عضو هیئت علمی گروه مدیریت فناوری ارتباطات دانشگاه فردوسی افزود: در کلاسهایی که بر پایه هوش مصنوعی ارائه میشوند، محتوای آموزشی را بر پایه سرعت یادگیری و نحوه یادگیری شخصی میکنیم، هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که محتوای آموزشی را بر پایه حجم، میزان و سرعت یادگیری افراد تنظیم کند، مورد دیگری که در تنظیم این محتوای آموزشی قابل ارائه اتفاق میافتد، نیاز است، یعنی دانشجو نیاز به چه مطلبی در حوزه آموزشی مربوطه دارد و بر اساس آن، محتوای خاص بهصورت مستقیم به فرد آموزش داده میشود.
باقری گفت: فرض کنید که هوش مصنوعی از دادههای رفتاری دانشجویان استفاده و آنها را تحلیل و به هر دانشجو متناسب با شخصیت، نحوه یادگیری محتوا و منابع مناسب پیشنهاد میکند بعضی از دانشجویان، دانشجویان دیداری، بعضی شنیداری و بعضی دیجیتال هستند؛ هوش مصنوعی منابع آموزشی را متناسب با نحوه یادگیری و شخصیتشناسی و تیپشناسی افراد در اختیار آنان قرار میدهد. در فضای متاورس این شخصیسازی بسیار بسیار تعاملیتر و سناریوی ارائه خیلی زیباتر و خیلی دقیقتر میتواند منحصر به فرد برای تک تک افراد ارائه شود.