• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
1

اجبار به انتخاب روش زایمان، با سیاست‌های جوانی جمعیت همخوانی ندارد

  • کد خبر : 10604
  • 03 شهریور 1403 - 23:30
اجبار به انتخاب روش زایمان، با سیاست‌های جوانی جمعیت همخوانی ندارد
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی گفت: در حالی که برای نسل مولد فرهنگ سازی انجام نشده؛ اجبار به انتخاب روش زایمان درست نیست و با سیاست‌های جوانی جمعیت نیز همخوانی ندارد.

اعظم رفیق در نشست خبری «متخصصان زنان و چالش‌ها و فرصت‌های فرآروی طرح جوانی جمیعت» که امروز شنبه ۳ شهریور ماه در محل نظام پزشکی مشهد برگزار شد، بیان کرد: تعیین درصد آمار سزارین و قرار دادن این آمار به عنوان ملاک ارزشیابی بیمارستان‌ها باعث سرگردانی و تحمیل هزینه‌های مازاد برای مادران خواهد شد.

وی افزود: هدف باید تامین سلامت مادر و نوزاد و نهایتا یک خانواده سالم و پویا در اجتماع باشد. هر محدودیتی که این سلامت را به مخاطره بیندازد نه تنها با سیاست‌های جوانی جمعیت بلکه با سیاست‌های کلی نظام سلامت نیز مغایر است.

وی گفت: در همه جای دنیا بر اساس وجود دلیل علمیِ پزشکی و در تعامل با مادر و طبق تصمیم گیری‌های در لحظه، هنگام بروز بحران در طی پروسه زایمان توسط متخصص زنان به عنوان مسئول تیم زایمان، روش زایمان انتخاب می شود و هیچ اجباری در کار نیست.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی تصریح کرد: این در حالی است که در کشور ما پزشک متخصص زنان در طی انجام مسئولیت، بالاجبار باید برای حفظ آمار سزارین به صورت مداوم مورد بازخواست و تنبیه قرار گیرد و به اجبار پیرو آمارهای تعیین شده از سمت وزارت بهداشت باشد.

وی ادامه داد: به طور مثال بایداز هر ده مادر باردار، ۷ نفر زایمان طبیعی داشته باشد، اما در موارد زیادی به هر علتی تعداد مادران باردار نیازمند روش سزارین بیشتر از این عدد است و متخصص زنان مهمترین وظیفه‌ای که در این زمان دارد حفظ سلامت کامل مادر و نوزاد است و نمی‌تواند به بهای کاهش امار سزارین ، سلامت جامعه را به مخاطره بیاندازد.

رفیق با اشاره به موارد زیادی که سقف مجاز بیمارستان‌ها برای سزارین پر شده و مادر نیازمند سزارین است، گفت: چرا مادری که نیازمند سزارین است و زایمان طبیعی برای خود و جنینش مخاطره آمیز است باید از این بیمارستان به آن بیمارستان بگردد تا بتواند بیمارستانی که سقف سزارینش تکمیل نشده پیدا کند و در این بین درگیر تنش‌های بسیار زیاد و اضطراب برای زایمان امن و پرداخت هزینه‌های هنگفت برای انجام سزارین شوند.چه بسا بارها اتفاقات تلخ و جبران ناپذیری متوجه مادر و نوزاد در این قضیه رخ داده است.

وی با اشاره به اهمیت نقش فرهنگ‌سازی در زایمان طبیعی گفت: با اجبار کار پیش نمی‌رود؛ مادر بارداری را که وحشت از زایمان دارد نمی‌توان به زور وادار به زایمان طبیعی کرد واز طرفی بسیاری از مادران هم که رغبت بسیار به انجام زایمان طبیعی دارند، نهایتا به دلایل علمی، روند زایمان به سزارین ختم می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی گفت: مادران باید در سال‌های قبل از فرزندآوری از طریق رسانه‌ها و نظام سلامت آگاهی‌های لازم را کسب کرده باشد؛ نمی‌توان با اجبار و تنبیه پزشک متخصص زنان، آمار زایمان طبیعی را افزایش داد؛ اگر فرهنگ سازی نباشد این روشها هم کارآمد نخواهد بود.

وی به سیاست‌گذاران سلامت در کشور در مورد ایجاد محدودیت و فشار بر متخصصان زنان هشدار داد و گفت: عدم استفاده از راهبردهای تشویقی و بهره‌گیری از راهبردهای تنبیهی نه تنها باعث رشد و پیشرفت سلامت در کشور نمی‌شود که نتیجه عکس خواهد داشت. نمونه بارز آن هم آمار بالای مهاجرت جغرافیایی و شغلی در اغلب رشته‌های پزشکی است

لینک کوتاه : https://zamenkhorasan.ir/?p=10604

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها
آتش سوزی آیت الله رییسی انتخابات تغییر ، اقلیم ، جهادکشاورزی ثبت شاخص حرم مطهررضوی خسارت دانش بنیان توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد رهبر معظم انقلاب رییس کل دادگستری خراسان رضوی زیارت، مشهد سقط جنین شماره 1 نشریه ضامن خراسان شماره 2 نشریه ضامن خراسان شماره 3 نشریه ضامن خراسان شماره 4 نشریه ضامن خراسان شماره 5 نشریه ضامن خراسان شماره 6 نشریه ضامن خراسان شماره 7 نشریه ضامن خراسان شماره 8 نشریه ضامن خراسان شماره 9 نشریه ضامن خراسان شماره 10 نشریه ضامن خراسان شماره 11 نشریه ضامن خراسان شماره 12 نشریه ضامن خراسان شماره 13 نشریه ضامن خراسان شماره 14 نشریه ضامن خراسان شماره 15 نشریه ضامن خراسان شماره 16 نشریه ضامن خراسان شماره 17 نشریه ضامن خراسان شماره 18 نشریه ضامن خراسان شماره ۲۲ ضامن خراسان شماره ۲۳ ضامن خراسان شهرداری گلمکان ضامن خراسان رضوی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌ شرق نزاجا فرودگاه گناباد فصلنامه ضامن خراسان مترو مصرف مصرف بنزین هفته نامه ضامن خراسان هواپیمایی خراسان رضوی ویزا برای افغانستانی ها گردشگری سلامت