• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
0

برنامه ریزی آموزش و پرورش برای فعالیت ۷۵ هزار معلم جدید در مدارس

  • کد خبر : 7259
  • 05 آبان 1402 - 18:04
برنامه ریزی آموزش و پرورش برای فعالیت ۷۵ هزار معلم جدید در مدارس
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ما امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم ۷۵ هزار معلم جدید وارد آموزش و پرورش شود، گفت: ۲۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان ورود پیدا کردند، ۵۰ هزار معلم دیگر باید اول مهر وارد می‌شد اما تاخیری در اعلام نتایج شد که تقصیر آموزش و پرورش نبود.

رضا مراد صحرایی جمعه، ۵ آبان ماه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی، عنوان کرد: هدف جنگ شناختی، قوه شناخت انسان‌ها و کور کردن راه حقیقت است. جنگ شناختی در مرزها نیست، در مغزها است. امروز کشوری مانند ایران به برکت انقلاب اسلامی، وجود ولی خدا در صدر حکومت و به برکت خون شهدا، ایثارگران و شهدای مدافع حرم و امنیت نفوذ ناپذیر شده است.

وی ادامه داد: امروز دشمن ما جرات نمی‌کند به جغرافیای ما نزدیک شود. چه در زمین چه در هوا، چه در فضا چه در دریا کسی جرات نگاه چپ به ایران بزرگ را ندارد. امروز ایران نشان داده که یک‌ ابرقدرت مظلوم پرور است. با ظالمان در ستیز و زیر پر وبال خود مظلومان را نگه می‌دارد. این آموزش وپرورش انقلاب اسلامی و آموزش وپرورشی است که روح آن تعالیم اسلامی است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه امروز دشمن ما بر آموزش وپرورش ما تمرکز کرده است، اظهار کرد: باید از خطری دیگر به شما بگویم و آن جنگی است که نه در مرزها بلکه از طریق تلفن‌های ساده دست بچه‌ها و ماهواره‌ها در چشم و گوش و مغز کودکان ما به راه افتاده است. در کرونا که یک اتفاق بی‌سابقه در تاریخ بشر بود به گونه‌ای عمل شد که مدارس ما تعطیل شد. در کشوری مثل امریکا و کشورهای آمریکای لاتین و اروپا که آمار کشته شدگان کرونایی بالایی را داشتند مدارس همانند ما تعطیل نشد.

صحرایی با بیان اینکه ما از کرونا چندین درس گرفتیم، تصریح کرد: درس اول درس استقلال بود که کشور ما از تحریم ظالمانه یک فرصت تاریخی ساخت و نشان داد چه قدرتی در ساخت تجهیزات پزشکی و در صدر آن واکسن کرونا دارد. با وجود آنکه خودمان قدرت ساخت واکسن را پیدا کرده بودیم اما مدارس باز نشد. از افتخارات بزرگ این دولت آن است با وجودی که همه رسانه‌ها درمورد بازگشایی مدارس تهدید و خانواده ها را با تردید مواجه می‌کردند، در سال ۱۴۰۰ مدارس بازگشایی شد. می‌گفتند اگر مدارس باز شوند کودکان ما از کرونا خواهند مرد اما حتی یک مورد مرگ ناشی از کرونا در کودکان در مدارس گزارش نشد. آن موقع بود که فهمیدیم بسته شدن مدارس و کارهای رسانه‌های خارجی درمورد اهمیت باز نبودن مدرسه و بسته بودن آن برای امنیت بچه‌ها یک‌ توطئه بزرگ بوده است.

وی اضافه کرد: ما در برابر کرونا با اراده و نه با امکانات پیروز شدیم. آنجا بود که فهمیدیم چه جنگی در گرفته که محل آن نه در مرزها بلکه در مدارس بوده است. وقتی بر کرونا پیروز شدیم و مدارس باز شد، اتفاقی نیفتاد و رسانه‌های منافق رو سیاه شدند، فورا جنگ دیگری به راه افتاد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نبود چهار هفته‌ای معلم در برخی مدارس گفت: نه اینکه کلاس ما خالی باشد. کل آموزش و پرورش، معلم است. نباید چهار هفته تاخیر ایجاد می‌شد اما این موضوع نشان داد وقتی به آموزش و پرورش کم‌توجهی شود چه اتفاقی می‌افتد. این چهار هفته تاخیر با چهار هفته جبرانی برطرف خواهد شد؛ چرا این موضوع را سیاسی می‌کنید؟

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در جنگ شناختی ترکیبی سال گذشته برخلاف همه ادوار قبل مدارس هدف‌گذاری شد، خاطرنشان کرد: مدرسه آنجایی بود که آن‌ها برای انحراف انقلاب انتخاب کردند. به فضل الهی و به برکت وجود امام رضا در این کشور مقدس و نشان شده ما بر آن اغتشاشات نیز پیروز شدیم. دشمنان بازهم دست نکشیدند و در مدارس مسمومیت‌ها را به راه انداختند و با طراحی انقلابی به نام انقلاب نوجوانان باز هم شکست خوردند. روح‌، ذات و ریشه این دشمن در شیطان است. شیطان از بدو خلقت با انسان در جنگ بوده است. تصور اینکه از پا خواهد نشست تصور باطلی است. ما تا زمین و زمان در حرکت باشد با شیطان در جنگ خواهیم بود. بنابراین به شکلی دیگر و با ترفندی دیگر به جنگ مدارس و آموزش و پرورش خواهند آمد.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش ایران با جمعیتی بالغ بر ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز که تعداد دانش‌آموزانش از تعداد جمعیت بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است، می‌داند که اگر این دانش‌آموزان با ادبیات انقلاب اسلامی و در چهارچوب تعالیم اسلام ناب محمدی پرورش پیدا کنند در آینده بساط آن‌ها را درهم خواهد پیچید.

صحرایی با اشاره به اینکه اقدامات آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول بنیادین است، تشریح کرد: در سند تحول بنیادین از ما خواسته شده است دانش‌آموزانی تربیت کنیم که خداوند قادر و آفریننده خود را از صمیم قلب دوست داشته باشد و همواره او را در همه کارهای خود حاضر و ناظر ببیند. سند تحول بنیادین می‌گوید پیامبر اسلام و ائمه هدی را به خوبی به دانش آموزان معرفی کنید. اگر پیامبر اسلام(ص)، امیرالمومنین(ع)، حضرت زهرا(س) و فرزندان ایشان الگوی یک ملت باشند، طبیعی است که آن جامعه شکست ناپذیر خواهند شد.

وی افزود: در سند تحول بنیادین از ما خواسته شده است دانش آموزانی حقیقت‌جو، حقیقت‌طلب، شجاع، راستگو، باایمان، بااراده، بانشاط، سالم و قوی تربیت کنیم. اگر چنین دانش‌آموزی در کشور تربیت شود، حتما هیچکس قدرت مقابله با او را ندارد. همچنین سند تحول بنیادین به ما می‌گوید دانش‌آموزی ماهر، مقتصد، مبتکر، متبهر و کارآفرین تربیت کنید. اگر چنین دانش‌آموزی تربیت شود حتما استقلال کشور تامین خواهد شد. این سند می‌گوید دانش‌آموزی تربیت کنید که ایران را دوست بدارد و حب وطن در ذات او باشد؛ اگر چنین دانش‌آموزی تربیت شود حتما دشمنان ما آسیب می‌بینند.

صحرایی با اشاره به بیانات شب گذشته خود در جمع نخبگان، یادآور شد: من در جمع نخبگان عرض کردم که اگر دانش‌آموزان المپیادی که ۱.۵ درصد استعداد کشور هستید و همه نخبگان جهان یک کار بکنید جهان عوض خواهد شد. آن یک کار این است که آمریکا را تحریم کنند. اگر آمریکا توسط نخبگان تحریم شود سقوط می‌کند. زیرا آمریکا را نه آمریکایی‌ها بلکه نخبگان کشورهای دیگر امریکا کرده‌اند. آمریکایی‌ها هم در ضریب هوشی هم در بهره هوشی از عموم مردم جهان پایین‌تر هستند. اگر نخبگان کشورهای دیگر آمریکارا تحریم کنند به پی سی خواهد افتاد و چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

وی ادامه داد: خون پاک کودکان غزه به همه جوانمردان جهان یک پیام دارد. آمریکا را تحریم کنید سقوط می‌کند. برای سقوط آمریکا نه بمب، نه موشک و نه جنگ افزارهای دیگر لازم است، بلکه نخبگان کشورهای دیگر از آمریکا بیرون بیایند؛ در این صورت آمریکا مانند عقرب خود را نابود خواهد کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اتفاقی بد در دهه گذشته در کشور ما رخ داد، تشریح کرد: به بهانه گفت‌وگو با جهان، کنار سند تحول که مبتنی بر اسلام ناب و تعلیم و تربیت اسلامی است، یک سند خارجی گذاشته شد. باتوجه به اینکه بسیاری از تعالیم اسلام، جهانی است، ممکن است برخی مباحث آن سند یا حتی بسیاری از آن خوب باشد، اما سند خودمان را کنار گذاشته‌ایم و سند دیگری را بدیل و رقیب آن کردیم و اینگونه شد که به اهداف سند تحول خود در زمانبندی مورد انتظار دست نیافتیم. امروز دولت مردمی این سند را مبدا و منشا هر تحولی می‌داند و بر مبنای آنچه این سند از ما خواسته که مبتنی بر شکوفایی ایران در آینده است، برنامه‌ریزی می‌کنیم‌.

صحرایی در خصوص برخی اقدامات در دست آموزش و پرورش، گفت: اولین اقدام ما ایجاد امید، ایمان و خودباوری در کودکان این سرزمین است‌. ایجاد نشاط در مدارس و دادن هویت ملی و قوی کردن هویت مذهبی بچه‌ها در دستور کار ما است.

وی با اشاره به هفته تربیت بدنی، تصریح کرد: ما در این روزها شاهد هستیم که حدود دوهزار فضای ورزشی درون مدرسه‌ای در این دو سال ساخته شده است. پیش از این در استان خراسان رضوی سی مدرسه با چمن مصنوعی داشتیم که در این دوسال بیش از ۱۰۰ مدرسه دارای چمن مصنوعی ساخته شده است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اقدام دوم ما مهارت است، عنوان کرد: ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که هیچ دانش‌آموزی بدون مهارت از مدرسه خارج نشود. نباید مدارس ما دالان دانشگاه‌ها شود. مدرسه باید دالان زندگی، بازار و کسب درآمد حلال بشود. بنابراین تقویت هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای در دستور کار ما است. امسال ۱۰۰هزار دانش آموز بیش از سال گذشته به هنرستان‌ها رفته‌اند. این یعنی ۱۰۰ هزار نفر در چهارسال پر امید دبیرستان ماهر می‌شوند و بیکار نمی‌مانند. اگر امروز در دانشگاه‌ها فارغ التحصیلانی تربیت می‌کنیم که بعدا در بازار کار با مشکلاتی مواجه می‌شوند به دلیل آن است که از مدارس غفلت کرده‌ایم.

صحرایی اضافه کرد: اگر امروزه در جایی آسیب‌ اجتماعی داریم و مجبوریم برای آن میلیون‌ها ومیلیاردها هزینه کنیم بابت آن است که یک دهم آن را در مدارس هزینه نکرده‌ایم. هرچه در مدرسه بکاریم‌ در آینده چندین برابر آن را برداشت خواهیم کرد. آسیب‌های اجتماعی، بیکاری و بسیاری از مسائل ما در بزرگسالی به راحتی قابل رفع نیستند. بر اساس پروژه ملی مهارت دانش‌آموزان در پایان هر سه سال از پایان تحصیل خود باید حداقل یک مهارت کسب کرده باشند.
وی با اشاره به ارسال ۲۲ نیسان وسایل و تجهیزات هنرستانی در روز گذشته برای مناطق محروم در خراسان رضوی، اظهار کرد: بودجه تجهیز هنرستان‌ها در امسال نسبت به سال گذشته ۴۰۰ درصد رشد کرده است. اگرچه این رشد ستودنی است اما بسیار کم است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر مدرسه سازی به عنوان اقدام سوم و مهم آموزش و پرورش، تشریح کرد: در دوسال گذشته ۵۸۰۶ مدرسه ساخته‌ایم‌. یعنی تقریبا روزی یک مدرسه ساخته شده است. بیش از یک و نیم میلیون متر مربع فضای آموزشی در کلاس ساخته شده است. مدارس در جای جای کشور در حال ساخته شدن هستند. هرخشتی که روی خشتی دیگر گذارده می‌شود یک شکوفایی در آینده است.

وی ضمن تقدیر از اقدامات خیرین مدرسه‌ساز، بیان کرد: در سال گذشته خیرین بیش از دولت مدرسه‌سازی کرده‌اند که نشان می‌دهد این ملت همگی به فکر آینده هستند.

وی در خصوص موضوع ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور به عنوان اقدام دیگر آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: ما در یک دوره‌ای تا مرز ۹۸ درصد سواد رفتیم. کرونا و چند عامل دیگر سطح سواد را پایین آورد؛ بازهم آن را بالا خواهیم برد.

صحرایی با اشاره به اینکه به طور اساسی کتاب‌های درسی در حال متحول شدن هستند، تصریح کرد: تحول کتب درسی و تقویت نیروی انسانی از مهم‌ترین کارهای ما است‌.
وی با بیان اینکه تربیت معلم در هر کشوری از مهم‌ترین وظایف حاکمیت است، خاطرنشان کرد: کودکان ما اصلی‌ترین سرمایه وجودی ما هستند. حق مردم بر گردن دولت است که برای فرزندانشان بهترین معلمان را تربیت کند. تربیت معلم در ایران سابقه بسیار طولانی دارد. در دوران انقلاب شهید رجایی مبدع تربیت معلم است و طرح شهید رجایی باعث شد که بسیاری از افرادی که در سن سال من هستند یادشان مانده که در جای جای کشور و شهرهای بزرگ ما دانش‌سرا و مراکز تربیت معلم داشته‌ایم. غفلت از تربیت معلم باعث بسیاری از اتفاقات ناگوار امروز نظام تعلیم و تربیت ما است.

صحرایی با تاکید بر اینکه معلم باید تربیت بشود تا بتواند تربیت کند، ادامه داد: ضعیف شدن تربیت معلم یکی از اتفاقات بدی است که به این دولت تحویل داده شده است. در سال ۱۳۹۱ دانشگاه فرهنگیان که سرتاسر امید ماست شروع به کار کرد. مطابق قانون باید هرکسی که وارد آموزش وپرورش می‌شود از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد؛ یا در این دانشگاه تربیت شود یا اینکه از طریق این دانشگاه شناسایی و پس از یادگیری مهارت‌های معلمی به آموزش و پرورش برود. مایه تاسف است که یک سال پس از تاسیس این دانشگاه در دولت یازدهم این دانشگاه به حدی ضعیف شد که ورودی آن به زیر چهار هزار نفر رسید. این در درحالی بود که برنامه ریزی شده بود تا همه معلمان مورد نیاز کشور را تامین کند.
وی افزود: باید حداقل ورودی دانشگاه فرهنگیان به سالی ۳۵ هزار نفر می‌رسید. همین باعث شد که رهبر معظم انقلاب شخصا به این دانشگاه بروند و برای اولین بار در تاریخ انقلاب ایشان به آموزش وپرورش آمدند. زیرا چهار سال کسی رئیس دانشگاه فرهنگیان بود که آشکارا پیش از تاسیس بیان کرده بود که به این دانشگاه اعتقادی ندارد و چهار سال شورای عالی انقلاب فرهنگی او را تایید نکرد اما دولت وقت لجوجانه او را نگه داشت. امروز ناترازی معلمی ما و ۷۹ هزار کسری معلم ما ناشی از آن زمان است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود کمتر از ۲ درصد معلم در یک‌ماهه نخست امسال، تشریح کرد: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ ما سه سال بود که علاوه بر وضعیتی که درباره دانشگاه فرهنگیان گفته شد، هیچ استخدامی در آموزش و پرورش نداشتیم. طوری شد که در سال ۱۳۹۷ و در دولت دوازدهم رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از کسری شدید وزارت آموزش و پرورش در مهر ۱۳۹۷ صحبت کرد. اگر کرونا نبود آن زمان بیشتر خود را نشان می‌داد. همچنین در اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از کسری ۲۰۰ هزار معلم در مهر ۱۴۰۰ خبر داد.

صحرایی ادامه داد: این دولت عهدی با مردم و رهبر معظم انقلاب بست که درباره چیزی که تحویل گرفته سخن نگوید و کار کند تا مردم ببینند. اما امروز و در اینجا مجبوریم برای تبیین نکاتی را عرض کنیم. اگر بر زخم نمک پاشیده نمی‌شد این را هم نمی‌گفتیم‌. کسانی که باعث این وضعیت شدند و می‌گفتند ۳۰۰ هزار معلم اضافه داریم امروز از کمبود معلم به عنوان یک دستاویز سیاسی استفاده می‌کنند. آموزش و پرورش سیاسی نیست. آموزش و پرورش گوهر ملت است. تمام ایران با آموزش و پرورش درگیر هستند. امروز پیدا کردن خانواده‌ای که مستقیم یا غیر مستقیم دانش‌آموز نداشته باشد بسیار نادر است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ما امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم ۷۵ هزار معلم جدید وارد آموزش و پرورش شود، گفت: ۲۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان ورود پیدا کردند، ۵۰ هزار معلم دیگر باید اول مهر وارد می‌شد اما تاخیری در اعلام نتایج شد که تقصیر آموزش و پرورش نبود. در آزمون ابتدایی بیش از ۵۳۰ هزار نفر شرکت کردند که کمتر از ۲۷ هزار نفر پذیرفته شدند. ما شرمنده‌ایم که ظرفیت کافی نیست. افراد مستعد دیگری هم هستند که می‌توانند بهترین معلمان باشد.
وی اضافه کرد: بنده در محضر حضرت علی بن موسی الرضا شهادت می‌دهم که فرایند گزینش معلمانی که امسال انتخاب شدند و به مدرسه رفتند در تاریخ ایران سابقه ندارد. گزینش به این معنا است که کسی معلم می‌شود که معلمی را شغل نداند بلکه عشق و هنر بداند. ما چنین معلمانی انتخاب کردیم. با افتخار اعلام می‌کنم بیش از ۸۰۰۰ نفر از کسانی که قبول شدند کسانی بودند که سابقه کار تعلیم و تربیتی جهادی داشته‌اند، همچنین میانگین معدل فوق لیسانس‌هایی که به آموزش و پرورش آمدند ۱۷/۲۵ بوده است. بیش از ۴۰ درصد کسانی که استخدام شدند از دو تا ده سال سابقه آموزش و پرورش در بخش‌های دیگر داشتند و تعداد قابل توجهی طلبه معلم با سواد دانشگاهی جذب شدند. هرکسی قبول شده است با رقابت با دیگران قبول شده است. در مشهد ۷۰۰۰ معلم جدید استخدام شده است. کسانی که آموزش وپرورش را نقد می‌کنند بگویند در کدام سال از تاریخ کشور ۷۰۰۰ معلم جدید جذب کرده ایم.

لینک کوتاه : https://zamenkhorasan.ir/?p=7259

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب‌ها
آتش سوزی آیت الله رییسی انتخابات تغییر ، اقلیم ، جهادکشاورزی ثبت شاخص حرم مطهررضوی خسارت دانش بنیان توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد رهبر معظم انقلاب رییس کل دادگستری خراسان رضوی زیارت، مشهد سقط جنین شماره 1 نشریه ضامن خراسان شماره 2 نشریه ضامن خراسان شماره 3 نشریه ضامن خراسان شماره 4 نشریه ضامن خراسان شماره 5 نشریه ضامن خراسان شماره 6 نشریه ضامن خراسان شماره 7 نشریه ضامن خراسان شماره 8 نشریه ضامن خراسان شماره 9 نشریه ضامن خراسان شماره 10 نشریه ضامن خراسان شماره 11 نشریه ضامن خراسان شماره 12 نشریه ضامن خراسان شماره 13 نشریه ضامن خراسان شماره 14 نشریه ضامن خراسان شماره 15 نشریه ضامن خراسان شماره 16 نشریه ضامن خراسان شماره 17 نشریه ضامن خراسان شماره 18 نشریه ضامن خراسان شماره ۲۲ ضامن خراسان شماره ۲۳ ضامن خراسان شهرداری گلمکان ضامن خراسان رضوی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌ شرق نزاجا فرودگاه گناباد فصلنامه ضامن خراسان مترو مصرف مصرف بنزین هفته نامه ضامن خراسان هواپیمایی خراسان رضوی ویزا برای افغانستانی ها گردشگری سلامت