وحید زمانیان وحیدی امروز، ۳۰ بهمن ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در شهرداری مرکزی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از دغدغههای همیشگی مدیریت شهری، حملونقل و ترافیک است. روانی ترافیک همیشه مورد نظر بوده و راهکارهای مختلفی نیز پیشنهاد شده است.
وی افزود: در ابتدا تعریض شریانها و معابر بزرگراهها، احداث تقاطعهای غیر همسطح و چندسطحی، احداث خیابانهای ۲ سطحی و احداث تونل در دستور کار بود اما به تدریج مجموعههای مدیریت شهری به این نتیجه رسیدند که هرچه تسهیلات حملونقل ارائه کنند، حجم خودروهای شخصی نیز افزایش پیدا خواهد کرد؛ به همین دلیل به ترغیب مردم به استفاده از حملونقل عمومی، تعریض پیادهروها، توجه به پیادهمحوری، ایجاد مسیرهای دوچرخه و تقویت ناوگان حملو نقل اتوبوس روی آوردند.
زمانیان وحیدی با بیان اینکه یکی از راهکارها، حملونقل ریلی یا مترو است که معضل آلودگی هوا را نیز در پی ندارد، عنوان کرد: در مشهد از سال ۱۳۷۰ مطالعات شبکه ریلی آغاز شد و در سال ۱۳۷۸ به اتمام رسید که برای مشهد چهار خط پیشبینی شده بود. عملیات اجرایی از سال ۱۳۷۹ با احداث خط یک آغاز شد و ۱۲ سال پیش در ۲ اسفند ۱۳۸۹ خط یک به بهرهبرداری رسید. در سال ۱۳۹۵ نیز فاز یک خط ۲ به بهرهبرداری رسید. در حال حاضر خط یک کامل است، خط ۲ مورد بهرهبرداری قرار گرفته و همکاران در تلاش هستند فاز یک خط سه حد فاصل ترمینال تا میدان شهدا را با تامین مالی در آینده نزدیک به بهرهبرداری برسانند. محموله اول ریل اواخر دی ماه دریافت شده است. با افتتاح این خط علاوه بر فرودگاه و راهآهن، اتصال ترمینال به حرم را نیز شاهد خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد گفت: در طول سالیان بهرهبرداری از قطار شهری ۴۲۵ میلیون نفر مسافر جابهجا شده است. از ابتدای بهرهبرداری قطار شهری آمار مسافری افزایش یافت تا سال ۹۸ که به دلیل کرونا استقبال مردم کمتر شد و جابهجایی ۵۱ میلیون نفر مسافر را داشتیم. از ابتدای امسال اقبال مردم افزایش یافته و پبشبینی میکنیم تا پایان سال ۵۷ میلیون نفر مسافر جابهجا شوند. پیشبینی ما برای سال آینده نیز ۶۰ میلیون نفر مسافر است.
وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات پیش روی ما در زمینه قطار شهری کمبود ناوگان در خط یک است، تصریح کرد: مشاور خط یک را با ۱۲۰ دستگاه واگن طراحی کرده که در حال حاضر ۶۰ واگن موجود داریم. در آینده با افتتاح فاز یک خط سه حجم مسافرها به صورت قابل ملاحظه افزایش پیدا میکند، همچنین اتصال خط مشهد-گلبهار را نیز داریم. پیشبینی شده این خط در دپوی پایانه وکیلآباد به شبکه حملونقل ریلی منتقل شود؛ بنابراین تامین ۶۰ واگن تکمیلی ضرورت دارد. در این زمینه پیگیریهایی در سالهای گذشته انجام شده و در آبان ماه امسال نیز شهرداری را به خرید ۶۰ دستگاه واگن موظف کردند.
زمانیان وحیدی ادامه داد: در زمینه تامین واگن با برخی تامینکنندگان و تولیدکنندگان داخلی مذاکراتی داشتیم که برخی اعلام آمادگی کردند. در حال حاضر مراحل انتخاب مشاور را برای برگزاری مناقصه طی میکنیم تا در سال آینده انعقاد قرارداد داشته باشیم و بعد ظرف ۳ تا ۴ سال ۶۰ واگن را تحویل بگیریم و به خط یک اصافه کنیم. به مخص اینکه مذاکرات به نتیجه برسد اطلاعرسانی خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد خاطرنشان کرد: مشکل دیگر تامین قطعات یدکی و تجهیزات مورد نیاز ما است. با توجه به تحریم به شدت در این زمینه محدودیت داریم و در تامین قطعات دچار مشکل هستیم. همکاران ما از سال ۱۳۹۴ فرایند مهندسی معکوس و ساخت داخل را آغاز و قطعاتی را برای تولید شناسایی کردند. قراردادهایی با دانشگاهها شریف و فردوسی داشتیم و اسنادی تهیه شد. شرکتهای دانشبنیان، مجموعه پارک علم و فناوری و کارخانه نوآوری همکاری کردند، مدیریت شهری نیز نهایت همکاری را داشت. موفق شدیم تا امروز در زمینه ۲۵ درصد قطعات مورد نظر فرایند مهندسی معکوس انجام می شود.
وی اضافه کرد: این فرایند صرفهجویی قابل ملاحظهای به دنبال داشته است. از ابتدای سال تعمیرات اساسی ۱۱ واگن از مجموعه واگنهای خط یک را انجام دادهایم و در چند روز آینده رسما فرایند تعمیر اساسی یا اورهال یازدهمین واگن به اتمام خواهد رسید. در مجموع تاکنون بازآماد ۵۹ واگن انجام شده و واگنهای انتهایی نیز در حال اورهال است. اورهال این ۱۱ واگن تنها در زمینه دستمزد بالغ بر ۲ میلیون یورو معادل ۱۰۰ میلیارد تومان صرفهجویی ارزی داشته است.
زمانیان وحیدی افزود: مهندسی معکوس تجهیزات را نیز داشتیم و در آسانسورها و پلهبرقیها اقدامات قابل ملاحظهای انجام شده است. در حال حاضر ۱۳۲ آسانسور و ۱۲۰ دستگاه پلهبرقی داریم که با انجام اقدامات نگهداری و تعمیرات، تمام پلهبرقیها فعال هستند و تنها چهار آسانسور در حال تعمیر بوده که ۲ دستگاه در حال تعمیر اساسی و ۲ دستگاه در حال تعمیر قطعه است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد بیان کرد: تا امروز سرفاصله زمانی خطوط تغییری نداشته، سرفاصله زمانی خط یک روی ۵ دقیقه حفظ شده و سرفاصله خط ۲، ۱۰ دقیقه است. در زمینه بهای خدمات نیز عرف بر این است که یکسوم بهای خدمات توسط شهروند یا مسافر و دوسوم توسط دولت و شهرداری به صورت سوبسید پرداخت شود. در سال ۱۴۰۱ بهای تمام شده خدمات قطار شهری ۷۸۵۰ تومان بود که ۱۲۰۰ تومان یعنی ۱۵ درصد توسط مسافر و ۸۵ درصد به صورت سوبسید توسط شهرداری پرداخت شد و هنوز پرداخت هزینهای از طرف دولت نداشتیم.
وی ادامه داد: بهای تمام شده خدمات قطار شهری در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بدون استهلاک و ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان با در نظر گرفتن استهلاک است. عمر مفید ناوگان ما ۳۰ سال بوده و بعد از آن باید به فکر نوسازی باشیم. شورای شهر سهم مسافر را برای سال آینده ۱۵۰۰ تومان مصوب کرده است. سهم مسافر در سال ۱۴۰۱، ۱۵ درصد بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۳ درصد رسیده، با وجود افزایش ۳۰۰ تومانی، ۲ درصد کاهش سهم مسافر را خواهیم داشت. بلیت تکسفره نیز ۲۰۰۰ تومان تثبیت شده است.
زمانیان وحیدی بیان کرد: تراکم خط یک قطارشهری به ۸۷ درصد رسیده و تراکم خط ۲ حدود ۳۰ درصد است،
مدیر عامل شرکت بهرهبرداری قطار شهری مشهد در خصوص میزان مقاومت قطار شهری در برابر زلزله گفت: مشکلی در زمینه مقاومت سازه و تونل در برابر زلزله نداریم و ضد زلزله ساخته شده است. تا هشت ریشتر را تحمل میکند.
وی در خصوص تذکر عفاف و حجاب در قطار شهری تصریح کرد: در این زمینه تکالیفی برای ما تعریف شده که به نحو احسن در حال انجام است. مردم در این زمینه ورود بسیار خوبی داشتند و تذکرات بسیار موثر بوده است. ما حضور گروههای جهادی را نیز داشتیم که فعالیتهای مختلفی انجام دادند. رویکرد این بوده که تذکرات نه به صورت سلبی بلکه به صورت ایجابی باشد که اثرات و ثمرات مثبت این تذکرات قابل مشاهده است.