جواد آرینمنش با اشاره به فرمان عفو عمومی رهبری برای آزادی زندانیان و همچنین امتداد این رویکرد در دولت، اظهار کرد: عفو رهبری بر اساس اختیارات ایشان در قانون اساسی، انجام شده است؛ بر اساس بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، عفو محکومان یا تخفیف در مجازات محکومیت در حدود موازین اسلامی، در اختیارات رهبر است. به این ترتیب رئیس قوه قضائیه از طریق کمیسیون عفو، پیشنهادی به محضر رهبر ارائه میکند و بر اساس آن رهبری با تخفیف مجازات یا عفو محکومین و متهمین موافقت میکنند.
وی با تاکید بر اینکه ناآرامیها با دستگیری افراد قابل حل نبود، عنوان کرد: حوادث اخیر نیاز به آسیبشناسی اساسی دارد. بررسی علل و عوامل ناآرامیها، اعتراضات و در برخی موارد اغتشاشات نشان میدهد مسائل مطروحه تنها با دستگیری افراد حل شدنی نیست. لذا دستگیری تعدادی از جوانان وطن که با هر انگیزهای در اعتراضات شرکت کردند، نمیتوانست راهکاری اصولی برای حل چنین مسئلهای باشد.
نماینده سابق مردم مشهد در مجلس بیان کرد: رهبری مصلحت دانستند برای ایجاد وحدت ملی و رعایت حال جوانان دستگیر شده عفو عمومی صادر کنند. این اقدام رهبری نشاندهنده این است که راهکارها صرفا سلبی نیست بلکه باید به سمت تبیین مسئله، حل مشکلات و روشنگری حرکت کنیم. این کار گامی مثبت در جهت ایجاد آرامش در جامعه و گشودن راهکارهای اساسیتر بود.
آرینمنش با تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای فرهنگی به جای دستگیری و برخورد با چنین مسئلهای، گفت: این حرکت رهبری میتواند الگویی برای تمامی مسئولینی باشد که تصور میکنند با زد و خورد و برخورد فیزیکی میتوان مسائل فکری و فرهنگی را حل کرد.
وی ادامه داد: رهبری به خوبی نشان دادند که ما باید به سمت حل و تبیین مسائل، آگاه کردن جامعه و توجه به مطالبات بر حق مردم حرکت کنیم. مشکلاتی مانند فقر، فساد، بیکاری و تورم لجام گسیخته بخشی از علل اعتراضات است. از سویی دیگر اگرچه اصل ۲۷ قانون اساسی راهپیمایی، تجمعات و اعتراضات را بدون داشتن سلاح مجاز اعلام کرده، اما هیچ گاه زمینه برای برگزاری اعتراضات مسالمتآمیز مردم فراهم نبود و باید برای ایجاد زمینههای لازم فکر اساسی شود.
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه مخالفان و دشمنان انقلاب اسلامی از دستگیری برخی متهمان، به نفع خود بهرهبرداری کردند، اظهار کرد: همان طور که در روزهای اخیر دیده شد، رسانههای بیگانه از وجود برخی زندانیان در بند، حداکثر استفاده تبلیغاتی را به نفع خودشان داشتند، طبیعتا با این اقدام مثبت رهبری و سپس قرارگیری دولت در همان مسیر، این ابزار و اهرم از دست مخالفان نظام جمهوری اسلامی خارج شد و با آزادی جمع کثیری از افراد در بند، سوژه مخالفین از دست رفت.
آرینمنش با تاکید بر اینکه نباید اختلاف سلیقه به قهر ملی تبدیل شود، تصریح کرد: مردم دیدگاههای متفاوت دارند ولی در آشتی به سر میبریم. اگر صحنه ظهور و بروز دیدگاههای متفاوت را فراهم کنیم، بسیاری از مشکلات ناشی از اختلاف سلایق قابل حل است. در صورت ایجاد فضای گفتوگو، افراد با تفکرات متفاوت میتوانند نظرات خود را مطرح کنند و مردم به قضاوت بنشینند.
وی با ابراز تاسف از عمل نکردن به برخی از فرمایشات رهبری، بیان کرد: علیرغم تاکیدات رهبری مبنی بر لزوم برگزاری نشستها، مذاکرات، کرسیهای آزاداندیشی و امثال آن، بستر بیان عقاید را در جامعه فراهم نکردیم و نگران این هستیم که نکند در بیان آرا و افکار، تنشهای مختصری ایجاد شود. در صورتی که ما باید تمرین کنیم تا بتوانیم گفتوگو، نظرات و دیدگاههای مختلف را در معرض قضاوت مردم و افکار عمومی قرار دهیم.
این نماینده سابق مجلس ادامه داد: در بیان اندیشهها نباید بگذاریم که نظر یکی بر دیگری غالب شود، زیرا حقیقت پیش یک گروه و جریان خاص نیست. هر جریانی بخشی از حقیقت را بیان میکنند و با شنیده شدن آرای مخالف، اندیشهها و نظرات اصلاح میشود.
آرینمنش با اشاره به تاکیدات اسلام بر لزوم گفتوگو و تضارب آرا، عنوان کرد: در قرآن بر کسانی که نظرات و دیدگاههای گوناگون را میشنوند و بهترین آنها را برمیگزینند و از آن تبعیت میکنند، بشارت داده شده است. با تضارب آرا و بیان دیدگاهها مردم میتوانند حرفها و سخنان درست را تشخیص دهند. هیچ کس هم نمیتواند بگوید من حقیقت مطلق هستم. بنابراین با هدف تفاهم، سازندگی، همبستگی و وحدت ملی این گفتوگوها باید انجام شود