حسین دشتبان افزود: در حوزه لوازم یدکی نیز طرح مقابله با کالای فاقد شناسه لوازم یدکی در سطح عرضه مبنی بر مکانیزه کردن فرآیند تولید، واردات تا عرضه لوازم یدکی در سامانه جامع تجارت و ابلاغ آن به همه استانها، علی رغم بهینه بودن طرح مشکلاتی را از لحاظ اجرایی ایجاد نموده است.
وی بیان کرد: به همین منظور از نمایندگان اتحادیه صنف لوازم یدکی دعوت شد تا مشکلات خود را در خصوص طرح مزبور بیان کنند که مشخص شد این طرح با اشکالاتی در حوزه دریافت کد شناسه در سامانه جامع تجارت مواجه است و باید کار کارشناسی دقیق تری در این خصوص انجام گیرد.
دشتبان ادامه داد: کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی به صورت کارشناسی وارد بحث مکانیزه شدن طرح تولید تا عرضه لوازم یدکی شده است تا بتواند با حداقل آسیبها و مشکلات این طرح را به اجرا برساند.
دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: به طور قطع تقویت حوزه پیشگیرانه در مقابله با قاچاق کالا رویکرد اصلی این کمیسیون است تا با بهره گیری از ظرفیتهای تبلیغی از جمله ائمه جمعه و جماعات و مبلغان وارد این موضوع شود و با تقویت حوزه پیشگیری دیگر لازم به هزینه زیاد برای مقابله با قاچاق نباشد.
دشتبان اظهار داشت: در برخی مواقع با توجه به طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها، به جهت پیچیدگی های حقوقی گاهی تا سه سال طول می کشد تا یک پرونده مقابله با قاچاق به نتیجه برسد.
وی اضافه کرد: به طور قطع تلاش برای اقدامات پیشگیرانه و هم افزایی دستگاه های اجرایی می تواند هزینه مقابله را کاهش و اثربخشی آن را افزایش دهد اما در حوزه اقدام و مقابله با باندهای قاچاق انواع کالا هیچ کوتاهی برای متخلفان صورت نمی گیرد.