سید عبدالله ارجائی روز سهشنبه در بازدید استاندار خراسان رضوی از خطوط قطار شهری مشهد افزود: تکمیل خط چهارم قطارشهری با سرمایهگذاریهای شهرداری یا انتشار اوراق مشارکت که میزان آن در کشور حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است میسر نمیباشد.
وی ادامه داد: در این راستا پیشنهاد استفاده از فاینانس به استانداری و وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است.
شهردار مشهد گفت: هم اکنون بیش از یک کیلومتر از تونل خط چهارم قطارشهری حفاری شده و اولویت در خط سوم آن نیز اتصال راه آهن، پایانه امام رضا (ع) و فرودگاه مشهد به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و تکمیل شبکه ورود و خروج زائر است.
وی افزود: در صورت عمل دولت به پرداخت ۵۰ درصدی خود در احداث خطوط قطارشهری این اقدامات تا پایان سال ۱۴۰۲ به انجام میرسد.
ارجائی ادامه داد: براساس دستور رییس جمهوری در کارگروه زیارت، باید از محل بودجه نفت در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به شهرداری مشهد کمک شود که این موضوع باید با کمک استاندار و دولت، پیگیری و محقق شود.
وی گفت: در خط یک قطارشهری مشهد ۶۰ واگن فعال است و ۶۰ واگن جدید هم مورد نیاز است تا بعد از پایان کرونا دچار مشکل نشویم.
شهردار مشهد افزود: اگر قرار باشد خط یک قطارشهری را تا آرامستان بهشت رضا (ع) این شهر که مطالبه جدی مردم است ادامه دهیم با واگنهای موجود چنین امکانی وجود ندارد و این امر نیازمند حمایت دولت است.
وی ادامه داد: در خط ۲ قطارشهری نیز اولویت ما تکمیل ایستگاه سلامت است، این ایستگاه با استفاده از سرمایهگذاری بخش خصوصی احداث و تکمیل خواهد شد و به تناسب افزایش مسافر، واگنها نیز افزایش پیدا میکند اما این امر نیاز به تامین واگن و تعمیر و نگهداری ناوگان موجود دارد.
ارجائی به اتصال خط یک قطارشهری مشهد به گلبهار اشاره کرد و گفت: اگر قطارشهری گلبهار راهاندازی و به خط سوم متصل شود و نتوانیم واگن مورد نیاز را تا آن زمان تامین کنیم، مسافر گلبهار تمام واگنهای این خط را پر میکند و هیچ مسافر دیگری در ایستگاههای بعدی امکان سوار شدن به قطارشهری را نخواهد داشت.
وی افزود: توسعه حملونقل ریلی یکی از اولویتهای مشهد برای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا است، با اقدامات کوتاه مدت مانند ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی میتوان مشکل را به صورت موقت حل کرد اما راه حل ریشهای مشکل ترافیک و آلودگی هوا، توسعه خطوط ریلی است.