غلامعلی حداد عادل در پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور که امروز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص ضرورت ایجاد تحول در علوم انسانی دانشگاهها اظهار کرد: پس از آنکه دانشگاه به سبک اروپایی در ایران تاسیس شد، اقتباس علوم انسانی از اروپا نیز به شکلی صورت گرفت که در سنت آموزشی کشورمان نیز سابقهای نداشت. در این مدت هم نسبت به این موضوع دیدگاه انتقادی وجود نداشته و استادان آنچه از تحصیل در دانشگاههای کشورهای اروپا و آمریکا آموخته بودند را ترجمه و محتوای علوم انسانی دانشگاهها را ایجاد کردند که این محتوا مایههای فلسفی سکولاریسم، مارکسیسم، اومانیسم و… را با خود به همراه داشت و معجونی از دیدگاههای فلسفی که بر جهانبینی غربی حاکم است را در بر میگرفت.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: انقلاب اسلامی خواهان استقلال است و ریشه استقلال را در جهانبینی متفاوتی جستوجو میکند. بر این مبنا اگر در دیدگاه انقلاب اسلامی تفسیر متفاوتی از عالم و آدم وجود نداشته باشد، تنها تغییر حکومت استقلال را برای ما فراهم نمیسازد و تنها با تغییر نام حکومت همان مسیر قبل ادامه خواهد یافت. همین دقت نظر سبب شکلگیری انقلاب
فرهنگی در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی شده است. این اتفاق در آغاز انقلاب رخ داد و دانشگاهها تعطیل شد اما این تعطیلی نمیتوانست ادامه پیدا کند؛ به این ترتیب دانشگاهها دوباره همراه با اصلاحات جزئی در محتوای آموزشی فعالیت خود را آغاز کردند اما تحول در علوم انسانی همچنان در دستور کار انقلاب اسلامی قرار داشت.
وی بیان کرد: در نهایت مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی خود با استادان دانشگاهها در سال ۸۸ با تاکید بیشتر خواستار تحول علوم انسانی از شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. این شورا در پاییز همان سال مصوبهای از محل تصویب گذراند مبنی بر اینکه شورایی با عنوان شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اختیارات وسیعی تشکیل شود تا علوم انسانی را در دانشگاهها متحول سازد. اولین جلسه این شورا در دی ماه ۱۳۸۸ برگزار شد و تاکنون نیز بیش از ۲۰۰ جلسه آن برگزار شده است. این شورا شامل حدود ۲۰ عضو است که تقریبا نیمی از اعضا حوزوی و نیمی از آنها دانشگاهی هستند.