مرتضی مجردی افزود: میانه خرداد ماه بود که ترکمنستان به ۲ سال ترانشیپمنت کالا در مرز سرخس خراسان رضوی توسط ناوگان ترکمنستانی پایان داد و مجوز تردد ناوگان ترانزیتی با دیگر ملیت ها از این کشور را صادر کرد.
وی گفت: اما از آنجایی که عوارض عبور ۱.۵ دلار بر کیلومتر همچنان برای هر دستگاه کامیون ترانزیتی ایرانی پابرجا بود، هزینه طی مسیر برای ناوگان ترانزیت کشورمان زیاد شد لذا شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایرانی، ترانزیت کالا از مسیر ترکمنستان را قبول نمی کنند.
رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی ادامه داد: از خرداد ماه تردد ناوگان ترانزیتی دیگر کشورها مانند ازبکستان، تاجیکستان و ترکیه از مسیر ترکمنستان از سرگرفته شده و حتی برخی بارهای ترانزیتی ایرانی نیز به ناوگان خارجی سپرده شده است.
مجردی گفت: البته ناوگان ترانزیتی سایر ملتها نیز هزینه طی مسیر را می پردازند اما این هزینه برای ناوگان ایرانی ۱.۵ دلار در هر کیلومتر و از همه ملیتها بیشتر است.
وی به تداوم گفتگوها بین مسوولان ایران و ترکمنستان برای رفع مشکلات یاد شده اشاره کرد و گفت: علاوه بر مساله هزینه عبور ترانزیتی، شرط تزریق سه دز واکسن کرونا توسط رانندگان، منفی شدن تست پی سی آر راننده در مرز سرخس و شرایط خاص تردد ناوگان ترانزیتی از خاک ترکمنستان از دیگر چالشهای عبور ناوگان حامل کالای ترانزیتی از خاک همسایه شمالی یعنی ترکمنستان است.